Een tramlus, een nieuw busplatform, een enorme ondergronds fietsenstalling en niet te vergeten een totaal opgeknapt Amstelstation. Het mag allemaal wat kosten, de verbouwing van het plein, exclusief het station zelf, wordt op 22 miljoen euro geschat.
Gisteren maakte de gemeente samen met ProRail en NS Stations bekend dat het Amstelstation grondig gerenoveerd gaat worden. Het station dat stamt uit 1939 is een rijksmonument en is in de loop der jaren al flink verbouwd. Het ontwerp van het Amsterdamse architectenbureau Office Winhov en Gottlieb Paludan Architects gaat alle eerdere ingrepen samenbrengen, 'waarmee recht gedaan wordt aan zowel de monumentale status van het gebouw als aan de veranderde eisen van modern reizigersvervoer', schrijft de gemeente.
Zo komt het stationsplein eruit te zien. In de verte ligt Café Restaurant Dauphine
Onderdeel van herinrichting stationsplein
In het ontwerp wordt wordt de entree van het station aan het Julianaplein aangepakt, komt er een uitbreiding van de ondergrondse fietsenstalling, en worden de perrons opnieuw ingericht. De verbouwing van het station is onderdeel van van een grotere herinrichting van het stationsplein. De trambaan wordt verlegd en komt nu in een lus te liggen aan de oostzijde, waar nu veel fietsenrekken staan. Het busplatform aan de zuidzijde gaat een nieuwe in- en uitrit krijgen, achter de nog te bouwen Amsteltower.
Het nieuwe busplatform, met de Amsteltower op de achtergrond
Grotere fietskelder
Het plein wordt volledig opnieuw bestraat met klinkers. Ook komen er nieuwe groenvoorzieningen en is er geld voor bankjes, prullenbakken en nieuwe straatverlichting. Ook komt er een grotere ondergrondse fietsenkelder. Verschillende partijen onderhandelen nog over wie er voor de kelder moet betalen.
Bovenaanzicht van het nieuwe stationsplein