Start van hoofdcontent

Stad

nl

Stadslucht steeds minder vies, maar voor Europa nog niet schoon genoeg

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 14 juli 2016, 19.26 uur · Foto: redactie

De stadslucht die we inademen wordt langzaam maar zeker gezonder. Wel is de concentratie stikstofdioxide op een aantal plekken in de stad nog erg hoog. Daardoor voldoet nog niet heel Amsterdam aan de Europese regels voor luchtkwaliteit.

Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport van de GGD Amsterdam over de luchtverontreiniging in 2015, dat vandaag is gepubliceerd. 2015 is het eerste jaar dat aan de Europese norm voor stikstofdioxide moet worden voldaan.

Dat is in Amsterdam dus niet gelukt, concludeert Milieudefensie. 'De lucht is iets minder vies dan in 2014, maar de daling moet sneller', zegt Anne Knol. 'Op sommige plekken is een concentratie stikstofdioxide gemeten van meer dan 50 microgram, terwijl 40 de norm is.'

Lees ook: 'Luchtkwaliteit Stadhouderskade slechtste van de stad' 

'Amsterdam loopt achter'
In drie Amsterdamse straten, de Prins Hendrikkade, de Valkenburgerstraat en de Stadhouderskade werd een concentratie van boven de 50 microgram gemeten. Knol: 'Daar schrok ik van. Dat is nog hoger dan onze eigen metingen.'

Volgens Milieudefensie doet Amsterdam te weinig om de lucht schoner te krijgen. 'Vroeger liepen we voorop, nu gaan de maatregelen in Utrecht en Rotterdam veel verder. Waarom pakt Amsterdam wel de vervuilende scooters aan, maar niet de personenauto's? Die oude diesels zijn veel erger.'

'We zien dat het steeds beter gaat met de luchtkwaliteit in de stad', reageert wethouder Choho. 'Maar we blijven werken aan nog schonere lucht ten behoeve van de gezondheid van alle Amsterdammers. Daarom hebben we vorige maand nog een breed pakket aan maatregelen vastgesteld om hier voor te zorgen.'

Lees ook: Milieuzone scooters, bestelauto's en touringcars definitief ingevoerd 

Bomen hebben soms averechts effect
Behalve milieuzones kan ook meer groen in de stad een manier zijn om de lucht schoner te maken. Maar dat maakt volgens de GGD alleen echt verschil als grote oppervlaktes worden aangelegd. 'Groen wordt vaak als wondermiddel gezien, maar dat is niet helemaal terecht', zegt een woordvoerder. 'In drukke straten kunnen bomen zelfs averechts werken.' Door het bladerdek blijven de vervuilende uitlaatgassen juist langer hangen.

Eind dit jaar stelt het RIVM officieel de luchtkwaliteit van Amsterdam vast voor 2015. Of er meteen een boete volgt als de Europese norm niet wordt gehaald, kon een woordvoerder van de GGD niet zeggen.

Op dit kaartje zie je de meetresultaten van de GGD, van 2015 en eerdere jaren. Op ongeveer 100 plekken in de stad wordt de luchtkwaliteit gemeten. Rood betekent een meetpunt aan een drukke weg. Groen staat voor een meetpunt op een rustige plek met weinig verkeer.