Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Prins Hendrikkade is één grote blackspot en levensgevaarlijk'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 20 juli 2016, 23.45 uur

De Prins Hendrikkade. Het is de eerste indruk van veel toeristen als zij Amsterdam aandoen. Ruim 250.000 voetgangers bewegen zich dagelijks op en rond de straat. Dat gaat vaak goed, maar soms fout. Zo bleek ook gisteren, toen er een 79-jarige man overleed na een botsing met een touringcar.

'Het is een verschrikkelijk stukje Amsterdam en een verschrikkelijk stuk Nederland. 250.000 voetgangers, 25.000 fietsers en 2.500 auto's, het is er iedere dag kei-gevaarlijk', aldus buurtbewoner en verkeersdeskundige Walther Ploos van Amstel.

'Het is één grote blackspot. Dat heeft ook te maken met mensen die de stad in- en uitlopen die de stad niet kennen. Zij zijn soms overweldigd door het mooie Amsterdam, die mooie kerk daar, maar dat is niet het enige probleem. Het grote probleem in dat gebied is dat de grote gebruikers, de voetgangers, niet centraal staan. Nergens is voldoende ruimte voor voetgangers. Er zijn wettelijke normen voor hoe breed een voetpad moet zijn, namelijk 1,80 meter vrije ruimte, dat wordt bijna in dat hele gebied nergens gehaald.'

Lees ook: Dode bij aanrijding met touringcar op Prins Hendrikkade

Voetgangers zoeken daarom hun eigen weg in het gebied en steken op plekken over waar dit eigenlijk niet hoort. Gisteren werd dat een 79-jarige man fataal. 'Het is daar niet veilig. Het is er sociaal niet veilig, het is allesbehalve inclusief', aldus Ploos van Amstel.

Hoeveel ongevallen er plaatsvinden wordt niet bijgehouden, exacte cijfers zijn dus niet te geven. Wel is duidelijk dat de voetganger er weinig ruimte heeft. Daarom zijn er organisaties in Amsterdam die op dit moment bezig zijn de stad op de lijst van de VN te krijgen waarbij er een convenant wordt getekend ten gunste van de voetgangers.

Lees ook: Weer ongeluk op Prins Hendrikkade

De Prins Hendrikkade gaat vanaf 2018 vijf jaar lang op de schop. Project De Entree moet zorgen voor minder auto's en meer ruimte voor fietsers en voetgangers.