Start van hoofdcontent

Stad

nl

'Stomdronken en halfnaakte vrijgezellen kunnen beter wegblijven'

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 26 oktober 2016, 12.54 uur

Voor wie eens lekker de beest wil uithangen, zijn er in Amsterdam tal van mogelijkheden. Zo kun je jezelf (of een vriend) laten vastketenen aan een dwerg, een striptease in een limousine bestellen en natuurlijk bierfietsen door de stad. Het zijn feesten die bureau Amsterdam Marketing verafschuwt.

- Een kroegentocht met een smurf, of smurfin.
- Een striptease in een limousine.
- Of feestvieren in een retro-brandweerwagen.

Als het over dergelijke 'feesten' gaat, zijn er meestal vrijgezellen bij betrokken. En dat is nou precies het soort toeristen dat Amsterdam Marketing liever kwijt dan rijk is. Want vrijgezellen die halfnaakt en stomdronken langs de Amsterdamse grachten kruipen, zijn geen aanwinst voor de stad. 'Waarom denken zoveel mensen dat alles maar kan en mag in Amsterdam? Niet alles kan en mag in de stad'.

Amsterdam Marketing zal de stad ook nooit in de markt prijzen als een feestbestemming, zegt een woordvoerster. Dat is niet het imago dat de stad nastreeft.

Volgens de organisatie is Amsterdam een prachtige stad die te vaak als decor wordt misbruikt voor feest. 'Het is hier al redelijk druk, dat kan iedereen wel zien. En van al die mensen is dit nou het soort publiek waarvan we zeggen: kunnen we daarmee niet zonder?'

Lees ook: Amsterdam is Britse vrijgezellenfeesten liever kwijt

Zo'n anderhalf jaar geleden trok Amsterdam Marketing ook al eens aan de bel. Dat leidde niet tot merkbare veranderingen. Wel zegt de organisatie overleg te voeren met gemeente en horeca. Daarbij komen ook vraagstukken aan de orde als 'hoe kunnen cafés en hotels de komst van vrijgezellenfeesten detecteren?' en 'hoe kunnen ze zich daartegen beschermen?' 'Want ook andere bezoekers van de stad ervaren overlast van die groepen. En daar is niemand bij gebaat'.