Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Zorgen om toegankelijkheid Noord-Zuidlijn voor blinden en slechtzienden

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 12 september 2016, 20.30 uur

Na jaren van bouwwerkzaamheden gaat de Noord-Zuidlijn in de zomer van 2018 eindelijk rijden. Goed nieuws, maar de Amsterdamse vereniging voor blinden en slechtzienden maakt zich grote zorgen. Er moet meer overgestapt worden met de nieuwe metrolijn. De ervaring leert dat looproutes lang niet altijd geschikt worden gemaakt voor de blinden en slechtzienden. Daarom trekt de vereniging nu al aan de bel.

Op het Weteringcircuit durft de geheel blinde Erwin Young nauwelijks te lopen. De geribbelde tegels ontbreken en bovendien maken de voetgangers stoplichten geen geluid. 'Ik hoor geen tik, dus ik zou geen idee hebben wanneer ik over mag, wanneer het groen wordt, of rood wordt. Dus ja, dan moet ik wachten tot iemand naar me toe komt om me te helpen', aldus Young.

Door de komst van de Noord-Zuidlijn moeten reizigers straks meer overstappen. Een paar maanden geleden werd de invoering van de lijn weer uitgesteld. Dat is negen maanden later dan verwacht en dus zou er tijd zat zijn om haltes zoals het Weteringcircuit aan te passen, maar Young vreest dat niet gebeurt. Omdat teveel verschillende instanties met het aanpassen bezig zijn. En dat zorgt voor weinig daadkracht. 'Ik zou zo graag willen dat er duidelijke regie is. Van oke, in 2018 gaat het er zus en zo uitzien. Dan moeten we nu een plan de campagne hebben hoe we zorgen dat voor het iedereen toegankelijk is'. 

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat een werkgroep waarin ook blinden en slechtzienden zitten meepraat over de totstandkoming van de nieuwe haltes van de Noord-Zuidlijn. Daarnaast worden de haltes bij het Weteringcircuit aangepakt om ze klaar te maken voor de Noord-Zuidlijn. 'De toegankelijkheid van die haltes is vanzelfsprekend onderdeel van de plannen', aldus de zegsman.