Start van hoofdcontent

Stad

nl

Ten einde raad: beschadigde en beschimmelde woning na renovatie

15 juni 2017, 23.59 uur

Schimmel, vocht en een lange tijd je appartement uit voor de nodige renovaties. Dit is al vervelend genoeg, maar Shalimar van Swieten trof bij de terugkeer na drie maanden ook nog eens veel schade aan in haar appartement. Contact met woningcorporatie De Key verloopt al langere tijd moeizaam en dus zit ze met haar handen in het haar.

'De afwerking is zo slecht dat ik mijn vinger zelfs onder het plint kan stoppen', zegt Van Swieten. En dat is niet de enige schade die ze aantrof na de renovaties. 'Op de muur werd het helemaal geel. Op een gegeven moment was het helemaal vochtig en begon de muur te blakeren. Er groeide letterlijk schimmel uit de muur. Ik had gewoon vlokken op de muur zitten.' En in die kamer sliep Shalimar ook, maar dit was op het laatst niet meer mogelijk. Zeker niet met haar astma en de allergie van haar zoontje.

Doktersverklaring
'In oktober heb ik ook een doktersverklaring opgestuurd dat wij hier eigenlijk niet meer mochten blijven in verband met astma en de allergie van m'n zoon. Maar ze hebben ons toch nog drie maanden in de woning laten zitten.'

Moeizaam contact
Contact is er al die tijd wel geweest met De Key, maar soepel liep dit niet. 'Ik heb gebeld, gemaild. Ik krijg geen reactie en ik heb zelfs de directrice een aangetekende brief gestuurd, maar die is nooit beantwoord. En ik krijg weer iemand anders voor m'n neus.'

Compenstatie van halve maand huur
De schade die veroorzaakt is tijdens de reparaties moet Shalimar allemaal zelf betalen. Wel heeft ze een compensatie van de woonbouwvereniging gekregen: de helft van één maand huur. Volgens haar veel te weinig. 'Superweinig. Na wat ik allemaal heb uitgegeven.'