Politiek

Honderd miljoen en een hoop tegenstand, maar de Javabrug komt er: 'Het is écht nodig'

21 juli 2017, 19.55 uur · Aangepast 21 juli 2017, 20.08 uur

Er is nog veel onduidelijk, maar dát er een brug over het IJ komt staat sinds gisteravond vast.

Over kwesties als uiterlijk, hoogte en opleveringsdatum is nog weinig bekend. Wel weten we wáár de brug over het IJ Noord met de rest van Amsterdam gaat verbinden. De Javabrug moet in het verlengde van de Jan Schaeferbrug fietsers en voetgangers de mogelijkheid bieden het IJ over te steken. 

Tegenstand was er genoeg. Het Rijk, Rijkswaterstaat, de Provincie én de Amsterdamse haven zagen liever een andere oplossing. 'Maar we respecteren de keuze', stelt Everhard van den Brakel van het Havenbedrijf. 'We hadden zelf alleen liever een tunnel gehad. Alleen al omdat dit goedkoper is.'

Hoog
Om toch aan alle eisen te voldoen staat één ding vast. De Javabrug wordt hoog. Heel hoog. Containerschepen met vier lagen containers moeten er onder door passen, dus kijken Amsterdammers straks aan tegen een brug die anderhalve meter hóger wordt dan de 9.7 meter die de gemeente in gedachten had. 

'We gaan daar nog goed naar kijken', stelt verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg. 'Als we op 11.35 meter uitkomen, dan zei dat zo. We willen niet alleen letterlijk bruggen slaan, maar ook tussen alle betrokken partijen.'

'Echt nodig'
En dan is er nog het prijskaartje van zo'n honderd miljoen euro. Allemaal voor rekening van de gemeente, als het aan Den Haag ligt. Ook moeten er nog twee extra ponten bijkomen. Maar dit is écht allemaal nodig, meent Van der Burg. 'Ga eens op een willekeurige ochtend op de pont staan. Als je al mee kan. En dan zijn we nog flink aan het bijbouwen.'

De gemeente verwacht ná augustus 2020, dus na Sail, met de bouw te kunnen beginnen.