Kritiek op de Canal Parade: 'Het hoort mensen centraal te stellen die dagelijks vechten voor LHBT-belangen'

Tijdens de Canal Parade varen steeds vaker niet-LHBT-gerelateerde boten mee, en dat zorgt voor de nodige kritiek in de gay community. 'Die parade hoort mensen centraal te stellen die dagelijks strijden voor LHBT-belangen.'

De stad kleurt weer alle kleuren van de regenboog, want dit weekend start de Pride Amsterdam. Met als hoogtepunt natuurlijk de Canal Parade. Maar er is ook de nodige kritiek. De laatste twee edities was namelijk meer dan de helft van de boten niet direct gerelateerd aan LHBT'ers. En ook dit jaar is dat niet anders.

'Carnavalsoptocht'
Volgens advocaat Sidney Smeets is de parade veel te commercieel geworden. 'Er zijn heel veel mensen uit de LHBT-gemeenschap die de parade niet meer interessant vinden en die daar ook niet komen. Die vinden dat het publiek langs de kant daar als een soort carnavalsoptocht naar staat te kijken. De parade hoort mensen centraal te stellen die dagelijks vechten voor LHBT-belangen.'

Acceptatie op de werkvloer
Maar daar is organisator Lucien Spee het niet mee eens. 'Deze boten die je mee ziet varen zijn de roze werknemersverenigingen van die grote bedrijven die al jarenlang strijden voor gelijke rechten en acceptatie op de werkvloer. Dan hebben ze hun werkgever zo ver dat hij openlijk uit de kast kan komen en ook zegt: we zijn tegen discriminatie van LHBT'ers. Als je dat commercieel vindt, dan is de Pride heel erg commercieel geworden.'

Utrecht
Gay-cafe eigenaar Robbert Kalff kon na vier jaar ineens niet meer meevaren omdat er geen plek meer voor zijn boot was. Hij organiseerde daarom vorige maand de eerste Canal Pride in Utrecht met boten met alleen LHBT-gerelateerde instanties. 'Wij hebben ook wel verzoeken gekregen van grote bedrijven, die hebben we uitgenodigd om ons te ondersteunen op andere manieren, maar niet op een boot. We hebben bruggen laten sponsoren. Daar deden ze graag aan mee. Dan zijn ze wel zichtbaar óp de parade maar niet ín de parade.'

Boot sponsoren
Dat zou een voorbeeld voor Amsterdam kunnen zijn, vindt Smeets. 'Een commercieel bedrijf hoeft niet zelf mee te varen, maar kan er ook voor kiezen om een organisatie als Poz&Proud of de Marokkaanse boot financieel te steunen. Dat is veel zinvoller en belangrijker dan daar verkondigen dat energie er ook voor homo's is.'

'Bijna een miljoen nodig'
Toch zegt Spee dat hij niet anders kan dan de grote bedrijven mee te laten varen. 'Als wij terug zouden kunnen gaan naar een tijd waar we net zo'n laag budget nodig hadden als in Utrecht, dan hadden we ook zo kunnen denken. Helaas heb ik bijna een miljoen nodig, ik krijg 250.000 euro subsidie, dus er moet nog 750.000 euro uit de markt komen. Dan red je het niet met een paar brugbannertjes.'