Start van hoofdcontent

Stad

nl

Geen jeugdreclames voor ongezond voedsel meer op metrostations

4 september 2017, 10.32 uur · Foto: Foto ingestuurd via AT5 Whatsapp (06-51190938)

Een reclameposter voor mierzoet Minions-koekjes of een reclamefilmpje voor een toetje met 'Dora the Explorer' speciaal gericht op jongeren: vanaf 1 januari zijn ze verboden op alle metrostations in de stad.

De gemeente samen met de Alliantie Stop Kindermarketing besloten dat reclame voor ongezonde voeding - speciaal gericht op jongeren tot 18 jaar - niet meer welkom is op de 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden van alle 58 metrostations (inclusief de nieuwe Noord/Zuidlijn) in de stad.

Obesitas terugdringen
De gemeente wil met het reclame-verbod de obesitas onder Amsterdamse jongeren verder terugdringen. Verantwoordelijk wethouder Eric van der Burg is blij met de plannen: 'Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op gaan'.

Lees ook: Overgewicht bij Amsterdamse kinderen verder gedaald

De metrostations zijn niet de enige plekken waar kindgerichte reclame voor ongezonde voeding in de ban gaat. Ook op evenementen van de gemeente, bij gesubsidieerde activiteiten en op gemeentelijke locaties is de reclame niet welkom.