Start van hoofdcontent

Stad

nl

Controleren of meer bruggen rotten neemt nog jaren in beslag

7 september 2017, 19.32 uur · Aangepast 7 september 2017, 21.24 uur

Veel Amsterdamse bruggen zijn gebouwd voor veel minder zwaar verkeer dan er nu overheen rijdt. Neem de brug van de De Clercqstraat, die vannacht voor maanden wordt afgesloten voor zwaar verkeer omdat de fundering de druk niet meer aankan. Het zal nog jaren duren voor we weten hoeveel onveilige bruggen er nog meer zijn.

De houten palen van de brug over de Da Costagracht staan onder water en zijn daar honderd jaar geleden in gegaan, zegt ingenieur Sander Sasburg van de gemeente. 'We dachten altijd: onder water gebeurt er niets met de palen, maar afgelopen jaar is gebleken dat er toch een bacterie de palen aantast. Het is een onomkeerbaar proces.' 

De rotting van deze brug 108 kwam aan het licht bij onderzoek onder water (zie video). Duikers namen houtmonsters en ingenieurs van de gemeente hebben ernaar gekeken en mee gerekend. 

Lees ook: 'Rottende' brug De Clercqstraat dicht voor trams en zwaar verkeer

Hulpconstructie over enkele maanden
Deze week is besloten dat er voorlopig geen trams en vrachtverkeer meer overheen mogen rijden. De ingenieurs zeggen dat de aangetaste palen dat zware vrachtverkeer niet meer kunnen hebben. Vandaar dat alleen nog voetgangers, fietsers en normaal verkeer is toegestaan. Vrachtwagens en trams moeten tijdelijk omrijden. 

De gemeente wil zo snel mogelijk een hulpconstructie laten maken zodat de trams en het vrachtverkeer weer over de brug kunnen. Die is naar schatting over enkele maanden klaar.

780 bruggen onderzocht
Het is nu nog niet te zeggen of andere bruggen in Amsterdam ook onveilig zijn. Tot nu toe zijn er zes bruggen onderzocht (zie kaart van de gemeente). Alleen bij brug 108 waren maatregelen nodig, oordeelden de ingenieurs. 

De constructie van de bruggen wordt onder de loep genomen omdat er nieuwe landelijke veiligheidseisen zijn. De komende tijd gaat de gemeente 780 van de 1602 bruggen onderzoeken. Het zijn de bruggen waar gemotoriseerd verkeer overheen gaat. De fiets- en voetgangersbruggen hoeven nu niet gecontroleerd te worden. Er is speciale aandacht voor bruggen met houten palen. De zes die al onderzocht zijn waren als eerste aan de beurt omdat de zogeheten verkeersbelasting die ze te verduren krijgen sterk is gegroeid. Het zijn de bruggen met het grootste risico. 

'Alle houten palen aangetast'
Van de zes hebben drie een fundering op houten palen. Alleen brug 108 moest extra onderzocht worden. In principe zijn alle bruggen met een fundering van houten palen bacterieel aangetast, zegt ingenieur Sander Sasburg. 'De ernst en omvang van dat probleem moet de komende jaren duidelijk worden.' Verdeeld over de stad zijn er 238 bruggen met houten palen. De andere bruggen hebben een fundering van staal of beton. 

Voor dit jaar staan nog vijftien bruggen op de lijst (zie kaart). De jaren daarna is de rest van de bruggen aan de beurt. Een brug controleren neemt enkele maanden in beslag, meldt een woordvoerder van de gemeente. Vanwege het grote aantal bruggen kost de hele operatie nog enkele jaren.  

Milliped / Creative Commons