Start van hoofdcontent

Stad

nl

Huisartsenpost overladen met kleine kwaaltjes: 'Tel eerst eens tot drie'

26 september 2017, 19.49 uur

Even bellen met de huisartsenpost over die zere enkel die al een week irriteert. De post wordt steeds vaker overspoeld met telefoontjes over kleine kwaaltjes. Gevolg is dat mensen met acute klachten minder snel iemand aan de lijn krijgen. Een kwalijke zaak volgens directeur Paul Rijksen, hij roept mensen op eerst goed na te denken voordat ze besluiten te bellen.

De telefoons bij de triagepost aan de Hoogte Kadijk staan roodgloeiend. Steeds meer mensen bellen voor zaken die makkelijk langer kunnen wachten. Zoals bijvoorbeeld een blaar, ontstoken nagelriemen, vaginale jeuk of een ingegroeide teennagel. 

Vooral 's avonds
Paul Rijksen, directeur van de huisartsenpost, vertelt dat dit vaak 's avonds gebeurt: 'Tuurlijk, het is heel makkelijk. Als je overdag werkt en je denkt: "Laat ik vrijdagavond die huisartsenpost bellen dan kan ik maandag gewoon naar m'n werk". 

Kleinzerige Amsterdammers?
Misbruik dus, en dat betekent dat mensen met spoedeisende klachten langer in de wacht staan. Een landelijk probleem volgens Rijsen: 'Ik zou niet durven zeggen dat de Amsterdammer kleinzeriger is geworden.'

Tot drie tellen
Maar wanneer kun je bij hoofdpijn nou af met een paracetamol of is het toch beter om te bellen? Volgens Rijksen begint het met rustig blijven: 'Tel eerst eens tot drie. Ga eerst bij jezelf na: "Is mijn vraag nou zo spoedeisend dat ik mezelf schade berokken?" Als er sprake is van serieuze klachten, hele heftige buikpijn, pijn op de borst, verlammingsverschijnselen, dan niet wachten, maar bellen.'