Stad

Na deelfiets ook deelscooter verboden vanaf volgend jaar zomer

18 oktober 2017, 19.31 uur · Aangepast 18 oktober 2017, 21.43 uur

De nieuwe regels voor deelfietsen en deelscooters gaan waarschijnlijk volgend jaar zomer van start. Aanstaande vrijdag moeten alle deelfíetsen, die via een app besteld kunnen worden, zijn weggehaald, totdat de nieuwe regels er zijn. Ook deelscooterbedrijf Felyx kreeg vorige week ineens het nieuws dat hun scooters van straat moeten, maar daar laat ze het niet bij zitten.

108 deelscooters rijden er nu door de stad. Maar als het aan de gemeente ligt, niet lang meer. Vorige week kreeg Felyx een brief waarin staat dat de scooters binnenkort van straat moeten. 

1,1 miljoen aan inverseringen
Quinten Selhorst, oprichter van Felyx, praat naar eigen zeggen al sinds de start in april vorig jaar met de gemeente over zijn plannen. Reden van het verbod is dat commerciele dienstverlening in de openbare ruimte niet is toegestaan.

Maar deze reden heeft hij nooit gehoord. In de tussentijd heeft hij wel 1,1 miljoen aan investeringen binnengehaald: 'Uiteraard is het zo dat wij niet een initiatief zouden zijn gestart en niet een heleboel geld hebben opgehaald als toen al duidelijk was dat dit vanuit de gemeente niet zou mogen.'

Fietsen
Deelfietsbedrijven liepen deze zomer tegen hetzelfde probleem aan. Toen de Flickbikes en de Obikes de Amsterdammer ineens om de oren vlogen, besloot de gemeente dat dat niet mag.

Lees ook: Deskundige: 'Iedereen werd overvallen door enorme groei deelfietsen'

Aanstaande vrijdag moeten ze weg zijn, anders worden ze weggehaald. Felyx krijgt langer de tijd. Omdat zij vorige week pas het nieuws kregen, kunnen ze nog in bezwaar gaan.

Niet te vergelijken
Volgens Selhorst gaat de vergelijking met deelfietsbedrijven niet op: 'Wij laten geen toeristen toe, we zien elke scooter elke drie tot vier dagen voor een kwaliteitscheck dus er zullen nooit zwerfscooters zijn, we hebben een responstijd van onder de dertig minuten als er ergens overlast is, en we spreken de gebruiker aan die die overlast heeft veroorzaakt.'

Lees ook: Hyundai plaatst honderd deelauto's in Amsterdam

Voor deelauto's, zoals die van Car2Go, gelden overigens andere regels omdat zij parkeren op parkeerplaatsen en dat valt niet binnen de openbare ruimte. Voor deelfietsen en deelscooters wil de gemeente de regels nu gaan aanpassen. Waarschijnlijk gaan die dan voor de zomer volgend jaar in. 

Donkere scenario's
Voor Felyx zijn de gevolgen catastrofaal als het tot een verbod komt: 'Dat zijn hele donkere scenario's. Op het moment dat we zouden moeten stoppen met Felyx tot in ieder geval zomer 2018 dan denk ik dat dat finaniceel niet een haalbare kaart is voor ons.'

Woensdag levert Selhorst het bezwaar in bij de gemeente, twee weken later volgt de beslissing.