Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Eigenaresse failliet Fly-Su bedreigd door boze klanten: 'Kind kon niet naar school'

22 december 2017, 13.42 uur · Aangepast 22 december 2017, 15.01 uur · Foto: Google Streetview

Het reisbureau Fly-Su aan de Bijlmerdreef in Zuidoost is woensdag failliet verklaard. Ongeveer zestig gedupeerden hadden daar een vlucht naar Suriname geboekt, maar kregen geen ticket. Eigenaresse Gaby del Prado verdedigt zichzelf bij AT5: 'Ik ben geen oplichter en heb geen neptickets verkocht.'

Betalingsachterstanden van Fly-Su zijn het probleem, vermoedt de curator die gisteren door de rechtbank is aangesteld en nu onderzoek gaat doen. Als klein reisbureau is Fly-Su afhankelijk van een reisagent die is aangesloten bij een vliegtuigmaatschappij. Die mag de vliegtickets die zij verkoopt daadwerkelijk reserveren en uitprinten.

De eigenaresse werkte al jaren op deze manier, vertelt ze, maar heeft privé een moeilijke periode achter de rug. 'Ik was daardoor te laat met mijn administratie. Begin december zei mijn tussenpersoon opeens dat hij geen nieuwe tickets meer voor mij wilde printen. Mijn openstaande bedrag was te hoog geworden. Ik zakte door de grond.'

Bedreigd door klanten
Haar hele leven staat nu op z'n kop, vertelt ze. 'Ik en mijn gezin worden bedreigd door klanten, mijn deur is ingetrapt en mijn zoon is een week niet naar school geweest omdat dat niet veilig was.' De eigenaresse snapt dat haar klanten boos zijn. 'Ongeveer zestig mensen zijn gedupeerd. Als ik het geld had, had ik het teruggegeven of hun ticket betaald.'

Steeds meer gedupeerden van Fly-Su melden zich bij belangenorganisatie ReisRecht, die de zaak ook aan het uitzoeken is. Gedupeerden kregen door dat ze een probleem hadden toen in de etalage van het reisbureau opeens een handgeschreven briefje hing met de boodschap dat het faillissement was aangevraagd.

De deur bleef vanwege haar veiligheid gesloten, zegt Del Prado daarover. Boze klanten van Fly-Su gingen toen verhaal halen bij het huis van de eigenaresse. Ze voelden zich opgelicht. Volgens hen nam het reisbureau de dagen ervoor nog gewoon geld aan voor tickets naar Suriname.

Lees ook: Boze klanten halen verhaal bij eigenaar 'failliet' Surinaams reisbureau

Opvallend veel annuleringen
Een woordvoerder van Fly Partner, de tussenpersoon waarbij Del Prado de tickets reserveerde, vertelt de andere kant van het verhaal. 'Gaby begon heel veel ticketopdrachten te sturen, voor duizenden euro's bij elkaar. Tegelijkertijd wilde ze veel vluchten annuleren. Dat leek ons niet normaal. Daarom hebben we in overleg met airline SLM besloten geen annuleringen van haar meer toe te staan.' Fly Partner denkt dat Del Prado met het geld dat ze terugkreeg voor de annuleringen weer nieuwe tickets inkocht en zo haar bedrijf in leven probeerde te houden.

De curator roept gedupeerden op zich te melden. Zij kunnen dat doen door zich aan te melden op Crediteurenlijst.nl. Daarna worden ze automatisch op de hoogte gehouden van het faillissement.

Ook ReisRecht adviseert mensen zich bij de curator te melden. Marinus Hoorntje van ReisRecht vraagt zich nog wel af wat precies de rol is geweest van Fly Partner. 'Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam agent mag worden verwacht dat hij zijn samenwerking met subagenten zo heeft georganiseerd dat de consument daar nooit de dupe van kan worden. Dit is nu kennelijk wel gebeurd.'

SLM raadt zo tickets kopen af
Denny van Ommeren, manager van de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM), zei eerder tegen AT5 dat hij het afraadt tickets voor vluchten van SLM te kopen bij 'dit soort B-agenten' als Fly-Su. Fly-Su verkocht tickets door van een officiële reisagent van SLM.

Lees ook: 'Be aware als je een vliegticket naar Suriname koopt'