Stad

Stadsbestuur trekt 330 miljoen euro uit voor extra OV naar IJburg

21 februari 2018, 09.41 uur · Aangepast 21 februari 2018, 19.28 uur

Jos van Zetten
Jos van Zetten

Nu het inwoneraantal in IJburg de komende jaren stijgt van 10.000 naar 30.000, komt er meer openbaar vervoer naar de wijk. De enige tram, lijn 26, puilt al jaren uit.

Onlangs maakte de gemeente bekend dat een nieuw eiland, Strandeiland geheten, uit het IJmeer zal verrijzen. De werkzaamheden beginnen al over een paar maanden. Maar al die extra mensen die binnenkort op het nieuwe stukje grond zullen wonen, moeten ook van a naar b kunnen komen. 

Lees ook: 'IJburg heeft extra metro of tram nodig'

Tram 26 wordt over een aantal jaar doorgetrokken naar het nieuwe eiland. Daarnaast gaan er meer trams op de lijn rijden en worden trams gekoppeld, waardoor er twee keer zoveel reizigers mee kunnen. 

Het stadsbestuur wil ook een nieuwe bus- of tramverbinding met een halte op Zeeburgereiland. Die moet onder andere IJburg via de Amsterdamsebrug verbinden met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Hiervoor moet een nieuwe brug worden gebouwd, omdat de bestaande brug niet sterk genoeg is.

Lees ook: Nieuw IJburg-eiland moet ruimte bieden aan 8000 nieuwbouwwonigen 

Daarnaast komen er twee busverbindingen die IJburg via de oostelijke kant moeten verbinden met bijvoorbeeld station Weesp of station Bijlmer Arena. Alle maatregelen kosten minimaal 330 miljoen euro.