Start van hoofdcontent

Stad

nl

Binnenkort ook betaald parkeren met de Biro? 'De stad is druk en vol'

23 mei 2018, 21.49 uur · Aangepast 26 januari 2019, 13.28 uur

Het elektrische broertje van de Canta, de Biro, heeft in de drukke binnenstad veel voordelen voor de gebruikers. Zo is het wagentje duurzaam, neemt hij weinig ruimte in beslag en mag hij op de stoep worden geparkeerd.

Maar dat laatste voordeel is voor andere weggebruikers eigenlijk helemaal niet zo handig. 'Hij blokkeert veel trottoirs. Ik vind het vervelend', zegt een buurtbewoner. Het karretje is populair, er rijden er nu 450 van deze karretjes door de stad.

Niet alleen de buurt vindt de Biro's vervelend, zelfs de importeur van het wagentje ervaart zelf de irritatie. 'Ik merk ook af en toe de irritatie dat bepaalde klanten inderdaad de stoep blokkeren. Die proberen we inderdaad ook te adviseren via social media of via directe benadering met de klant', vertelt importeur Pieter Vermeer. Het is de bedoeling dat je de Biro op zo'n 30 tot 50 meter parkeert rond je bestemming. Maar dit is dus nog niet wettelijk verplicht.

Lees ook: Is het straks afgelopen met voordelen van Canta's en Biro's?

D66 onderneemt actie
Volgens D66 raadslid Jan-Bert Vroege moet dit wel verplicht worden. 'De stad is druk en vol. Er is weinig ruimte voor voetgangers en fietsers. En die stoep, moeten we vrij houden voor voetgangers en mensen met een beperking.'

Daarom vroeg D66 toestemming aan de Tweede Kamer, om voortaan Biro's te laten parkeren op normale autoparkeerplekken. Deze regelgeving is aangenomen door de gemeente Amsterdam. 'Het wordt dus gewoon betaald parkeren voor mensen in een Biro in de toekomst', aldus Vroege van D66.