Start van hoofdcontent

Stad

nl

Keurmerk tegen monocultuur in winkelstraat: 'Leuke winkels weer zichtbaar maken'

28 mei 2018, 18.47 uur

Kaaswinkels, coffeeshops en fastfoodketens varen wel bij de hordes toeristen in de stad, maar zorgen tegelijkertijd voor verschraling van het winkelaanbod. Om die tendens een halt toe te roepen, krijgen 250 winkels 'waarvoor mensen naar de stad komen' het keurmerk 'De Goede Zaak Amsterdam'.

De bijna 150 jaar geleden geopende papierwinkel Vlieger aan de Amstel was vorige week de eerste zaak die het keurmerk ontving. 'Ik ben hartstikke blij...'. reageert winkeleigenaar Rob tegenover AT5. '...en het is extra leuk dat we de eerste zijn die deze onderscheiding uitgereikt gekregen hebben.' 

Lees ook: Papierwinkel Vlieger bestaat 140 jaar

Het keurmerk is een initiatief van de stichting De Goede Zaak Amsterdam, die is opgericht om aandacht te vragen voor de petitie 'RedDeWinkels'. Duizenden mensen tekenden de petitie en spraken zich daarmee uit tegen de monocultuur in de stad. 

'Het is een unieke winkel met unieke waarde', legt Yet ten Hoorn van de stichting over papierwinkel Vlieger waarom die winkel het keurmerk heeft ontvangen. Daarmee lijkt ze niets te veel te zeggen, want op internet wemelt het van de positieve recensies. 'Hier kun je uren ronddwalen', schrijft een vrouw. 'Er ging een wereld voor me open', reageert een ander.  

Ondergesneeuwd
Het doel van het keurmerk is tweeledig, legt Ten Hoorn uit. 'Aan de ene kant willen we zelfstandig ondernemers die echt vanuit passie en vanuit hun hart ondernemen met leuke en diverse winkels zichtbaar maken op straat. Op heel veel plekken zijn ze gewoon ondergesneeuwd, en dat is dood- en doodzonde.'

Lees ook: Gemeente gaat 'verschraling' van het winkelaanbod aanpakken

Daarnaast moet het keurmerk ondernemers in spe stimuleren om vooral een unieke winkel te openen, en dus geen franchiser te worden die dertien-uit-een-dozijn-producten verkoopt. Ten Hoorn: 'Naar de toekomst toe hebben we zelfstandig ondernemers nodig om onze lokale economie te versterken. Zo blijft de stad aantrekkelijk voor iedereen.'

250 winkels
De stichting beloont in totaal 250 winkeliers met het keurmerk, en dat komt niet zelden als een verrassing. Zo ook bij de eigenaresse van stoffenwinkel Capsicum in de Oude Hoogstraat. 'Wauw, geweldig, ik ben zeer vereerd', reageert ze enthousiast op de spontane uitreiking. 

AT5