Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Veel kritiek in stadsdeelcommissie op duur Rhapsody: ‘Dit is geen middenhuur meer’

13 februari 2019, 11.23 uur · Foto: TANGRAM Architekten

Meer partijen in de stadsdeelcommmissie van West zijn op z’n zachts gezegd verbaasd over de flinke huren van nieuwbouwproject Rhapsody in de Kolenkitbuurt. Er is geen sprake meer van middenhuur, vinden D66 en GroenLinks.

Het onderwerp werd gisteravond in de commissie aangekaart door Ruud van Buren (D66) die zelf in de Kolenkitbuurt woont. Hij was onaangenaam verrast toen de eerste honderd woningen van Rhapsody afgelopen maand in de verhuur gingen. Het project zou middenhuur leveren en kreeg daarom korting op de grondprijs. Tot voor kort adverteerden de verhuurders met huren tussen de 800 en 1000 euro. Maar de woningen kosten ruim 1200 euro per maand, exclusief servicekosten van 99 euro.

Verplichte parkeerplekken
Hoewel Rhapsody een kale huur van 1095 euro rekent, blijken de woningen met verplichte parkeerplekken te komen. Die kosten minstens 135 euro en lopen op tot 200 euro. ‘Een stuk hoger dan elders in de buurt’, zegt Van Buren. Bovendien gebeurden er gekke dingen tijdens de inschrijfperiode. Terwijl die al in volle gang was, verhoogde Rhapsody de prijs van tientallen appartementen tot wel 370 euro per maand.

'Heel gek'
GroenLinks, PvdA en VVD delen de verbazing van D66. 'Heel gek', noemt Hilde Brontsema (PvdA) het verplicht afnemen van een parkeerplek. 'Zeker in deze tijd als we allemaal duurzaam willen worden. Ik vind het een heel bizarre regel.' Zelfs de VVD lijkt in dit geval iets minder marktwerking te willen. Commissielid Laurent Staartjes schrok van de verplichte parkeerplekken die per maand bijna even duur zijn als de jaarlijkse kosten van een reguliere parkeervergunning. ‘Voor een doelgroep van net werkende mensen die met hun autootje naar hun werk moeten, die echt op zoek zijn naar een betaalbare woning, doet dit pijn.’

Verantwoordelijk stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel (PvdA) ziet 'niet iets geks' in de kale huurprijs van de woningen. Hij benadrukt dat het aan huurders is om wel of niet voor een woning met een dure parkeerplaats te kiezen. 'Het was wel zo dat op een gegeven moment die prijzen veranderden. De berichten die wij vooralsnog hebben is dat de verhurende partij de verkeerde lijst online had gezet. Volgens mij hebben ze daar gewoon iets niet handig gedaan. Maar voor wat betreft de afspraken die wij hebben gemaakt met de eigenaar, lijken die gewoon te kloppen en is daar niet iets heel vreemds aan de hand.'

,"selected":null,"urls":{"9b8ac1b":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.9b8ac1b.e3188c1.jpg","1f215c6":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.1f215c6.b4367b3.jpg","ac705e9":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.ac705e9.5481437.jpg","0d4a611":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.0d4a611.35fd864.jpg","cf05957":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.cf05957.2753c16.jpg"}},"id":"442628","width":"100%","height":"","src":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.0.c664cf6.jpg","alt":"","class":"abc-placeholder-image","original":"https://media.at5.nl/cache/i/442000/images/442628.w1580.0.c664cf6.jpg"}}" />

Middenhuur
Van Berkel is nog altijd enthousiast over het duurzame project langs de A10. Hij koos indertijd juist voor middenhuur in plaats van ontwikkelaars die dure koopwoningen wilden bouwen. Het was toen gemeentebeleid dat een dergelijk project veel parkeerplaatsen moest bouwen (in dit geval ruim 200 voor 239 appartementen) omdat de huurders geen parkeervergunning mochten aanvragen van de gemeente. Die regels zijn inmiddels anders, maar de huurders van Rhapsody zitten met de gevolgen van een experiment van jaren terug.

D66-commissielid Hans Mol zegt het gevoel te hebben dat Rhapsody de relatief lage, kale huur van de woningen nu probeert terug te verdienen met parkeerplaatsen die veel duurder zijn dan elders in de wijk. Maar Van Berkel bestrijdt het idee dat de eigenaar van Rhapsody nu binnenloopt op de tarieven van de ruim 200 parkeerplaatsen.

Carlo van Munster (GroenLinks) vindt het gek dat Rhapsody niet veel eerder communiceerde dat er sprake was van verplichte parkeerplaatsen. Toen hij het las moest hij denken aan vliegtuigmaatschappijen die vroeger konden stunten met extreem goedkope vliegtickets. 'Maar dat, dat en dat kwam er dan nog bij. Ik vind het een beetje abject en infaam dat een projectontwikkelaar dan niet vooraf zegt: jongens, dit is het totaalplaatje aan kosten. Want we willen middenhuur, maar dit is helemaal geen middenhuur. Dit is veel duurder.'