Start van hoofdcontent

Stad

nl

Na de deelscooter mogelijk ook een deelstep in de stad

28 februari 2019, 13.00 uur · Aangepast 28 februari 2019, 13.10 uur

We hadden al de deelauto, deelscooter en een tijdje de deelfiets. Mogelijk komt daar binnenkort de deelstep bij. Wel heeft dat nog wat voeten in de aarde: waar de e-steps al rondrijden in andere Europese steden, zijn ze in Amsterdam voorlopig nog illegaal.

De Amsterdamse ondernemer Jair van der Reis Cohen is daarom druk bezig met de ontwikkeling van de steps. Ze mogen nu nog niet de weg op, omdat ze niet voldoen aan de Nederlandse wet. De e-steps kunnen namelijk 25 kilometer per uur rijden en vallen daarom onder de regels voor bijzondere bromfietsen. 

Lees ook: Rechter: milieuzone voor snor- en bromfietsen mag blijven

'Dan moet je denken aan dat er niet de juiste banden onder zitten, de juiste remmen, de juiste reflectoren', vertelt Jair. Dat is ook de reden dat grote spelers als Lime en Bird de steps nog niet in Nederland hebben geïntroduceerd. Met zijn startup probeert de ondernemer hen voor te zijn door een bruikbaar exemplaar te ontwikkelen. 

Pretvervoer
Amsterdammers zijn nog verdeeld over het eerste ontwerp. 'Ik pak liever gewoon de fiets', concludeert iemand op straat. Een ander is na een testritje toch wat enthousiaster. 'Of ik het in het verkeer zou doen.. Maar het is wel erg tof!'

Lees ook: Geen plezierbootjes meer op de Wallen, fietstaxi's en segways mogelijk aan banden

Jair hoopt dat het enthousiasme groeit en dat zijn steps deze zomer al in de stad staan. Raadslid Dennis Boutkan (PvdA) ziet dat daarentegen minder zitten. 'We hebben hier verschillende vormen van pretvervoer. Daarvan hebben we afgesproken dat we dat zoveel mogelijk gaan ontmoedigen.'

Boycot deelfiets
Zo werd de deelfiets uiteindelijk geboycot, omdat de stad door de fietsen werd overspoeld. Boutkan is bang dat de e-step voor hetzelfde effect gaat zorgen. 'Wat we met de fiets hebben meegemaakt is dat ze overal rondslingeren. Dat gaan we ook niet doen', werpt Jair tegen. 'We hebben er een slot op gebouwd zodat het stepje altijd vaststaat.'

Lees ook: Deskundige: 'Iedereen werd overvallen door enorme groei deelfietsen'

De ondernemers denkt over twee maanden zijn definitieve ontwerp goed te kunnen laten keuren door registratiedienst RDW. Wanneer we de steps dan uiteindelijk door de stad zien rijden, is nog wel de vraag. De gemeente is momenteel druk bezig met het vormgeven van nieuw beleid.