Stad

Auto eruit, fiets erin: hoe doe je dat?

14 maart 2019, 09.26 uur · Aangepast 18 maart 2019, 14.52 uur

De gemeente Amsterdam zet in op een autoluwe stad. Nieuwe vormen van mobiliteit zoals elektrische vervoersmiddelen en deelinitiatieven krijgen de ruimte. Er komen steeds minder parkeerplekken en fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte.

Bij het bepalen van de hoeveelheid parkeerplekken in nieuwe wijken houdt de gemeente rekening met de nabijheid van ov-verbindingen en woonoppervlakte. Bij het Bajeskwartier bijvoorbeeld komen straks 500 parkeerplaatsen voor 1300 woningen. Wat betreft Eva Hekkenberg van ontwikkelaar AM zijn dat er eigenlijk nog teveel.

Iedere parkeerplaats is er één teveel
Zo’n mobiliteitspark als bij het Bajeskwartier moet ervoor zorgen dat bewoners geen eigen auto en dus geen parkeerplaats meer nodig hebben. Stadsontwikkelaar Vincent Taapken draait het liever om.  Autogebruik verminderen kan alleen als we geen parkeerplaatsen meer bouwen. Iedere parkeerplaats is er één teveel.  Op die manier dwing je een gedragsverandering af. Dat kan natuurlijk in Amsterdam waar veel alternatieven voorhanden zijn, maar ook in de regio ziet hij al mogelijkheden als vervoer op afroep.  

7000 fietsen onder de grond
Als de autoafhankelijkheid daalt, wordt de fiets belangrijker. Maar dat zijn er inmiddels zoveel, dat het parkeren van je fiets steeds lastiger wordt.  Zo is de fietsenflat bij het centraal station al jaren te klein. Het stationsgebied gaat op dit moment volledig op de schop. Onderdeel van die plannen een fietskelder die plaats biedt aan 7000 fietsen.

Maar gaat de eigenwijze Amsterdammer zo’n kelder ook gebruiken? Fietsliefhebber Martijn Sargentini van Vervoerregio Amsterdam denkt dat het kan, mits je de stalling zo aantrekkelijk mogelijk maakt.

Meer Bouw Woon Leef?
De hele aflevering van Bouw Woon Leef is hier te zien. Kijk naar meer video's over bouwen, wonen en leven in Amsterdam op de YouTubepagina van Bouw Woon Leef.