Achtergrond

Amsterdam krijgt nieuwe techniekschool: 'Techniek heeft jaren in een verdomhoekje gezeten'

18 maart 2019, 20.30 uur · Aangepast 18 maart 2019, 21.02 uur

AT5

Het Montessori, OSB, Esprit Scholen en het Voortgezet Onderwijs Amsterdam willen samen één grote 'techniekschool' oprichten. Ze zullen daarom met hun individuele techniekafdelingen stoppen, om die vervolgens samen te voegen op één locatie.

Het plan voor de nieuwe school staat nog in de kinderschoenen, maar wordt steeds concreter. De school zal ergens in Nieuw-West komen en moet ruimte gaan bieden aan zo'n 500 leerlingen. Het doel is vooral om het tekort aan vakmensen in de technieksector te verminderen, voornamelijk door een opleiding in de techniek aantrekkelijker te maken.

Lees ook: Amsterdam krijgt nieuwe techniekschool door 'groot tekort aan vakmensen'

Meer geld nodig
Dat lukt volgens Percy Henry, bestuurder van Esprit Scholen, en OSB-directeur Maryce Knook nu niet genoeg. 'We zijn trots op wat we nu hebben. Maar meer dan dit kunnen we niet bekostigen en organiseren. Als we het met elkaar doen dan kun je veel meer aanschaffen en meer plekken creëeren', aldus Knook. Ook Henry ziet dat scholen vaak wel meer leerlingen willen aantrekken, maar dat dit voornamelijk financieel moeilijk is: 'Er is gewoon meer geld nodig.'

Nieuwe technologie
Daarnaast zal de school nauw samenwerken met het mbo en het bedrijfsleven. Zo werkt de techniekafdeling van het OSB nu al samen met onder andere het AMC en autofabrikant Audi. 'Als we samenwerken weet je wat ze nodig hebben en kun je dat met elkaar afstemmen', vertelt Knook. Hierdoor sluiten opleidingen beter aan met werkzaamheden die de leerlingen later zullen moeten uitvoeren. 'Integratie met nieuwe technologie is heel belangrijk. Denk aan robotica, ICT en Zorg en Welzijn', aldus Henry. 

Lees ook: Ouders in protest tegen loting: 'Mijn kind gaat naar een school waar ze helemaal niet naartoe wil'

Langer reizen
Maar het plan heeft ook een nadeel, dat vooral voor de leerlingen gaan merken. 'Ik vind het plan wel beter, maar het reizen valt tegen', vertelt leerling Orville. Ook Tom herkent het probleem: 'Als je in de Bijlmer woont en bijvoorbeeld naar Sloterdijk moet, moet je een uur met de metro'. Knook snap het bezwaar en geeft aan dat zij hier nog over in gesprek gaat met de leerlingen en ouders. Wel benoemt zij dat bijvoorbeeld de horecaschool en het mediacollege óók in dezelfde situatie zitten, maar wel gewoon leerlingen trekken.