Start van hoofdcontent

Stad

nl

Uber-directeur uitgejouwd tijdens protest: 'Je kiest er niet voor om genaaid te worden'

18 maart 2019, 20.41 uur · Aangepast 18 maart 2019, 22.57 uur

Een kleine honderd chauffeurs die rijden voor Uber kwamen vanmiddag tegen het bedrijf in opstand.

Ze verzamelden zich rond 14.00 uur op de NDSM-werf in Noord. Daar werd eerst een minuut stilte gehouden. 'Voor de slachtoffers in Nieuw-Zeeland, Utrecht en natuurlijk ook de slachtoffers bij de recente ongelukken.'

Lees ook: Uber neemt maatregelen na reeks ongevallen: leeftijd chauffeurs omhoog

Genaaid
De Uber-rijders willen dat er een chauffeursstop komt en dat de commissie voor Uber van 25 naar 15 procent gaat. 'Heel veel mensen zeggen: je kiest er zelf voor', vertelde chauffeur Riaz. 'Ja, je kiest er zelf voor. Maar je kiest er niet voor om genaaid te worden.'

Chauffeurs vinden ook dat Uber ze te snel straft door hun app te blokkeren, waardoor ze geen ritten kunnen aannemen. Een beoordeling die lager dan 4.6 sterren ligt is funest en de actievoerders zeggen dat Uber te snel partij kiest voor klanten in geschillen.

Lees ook: Tientallen Uber-chauffeurs rijden toeterend door de stad

Sceptisch
'De klant weet dat hij een klacht krijgt, dient dan zelf gauw een klacht in en dan wordt je vanuit Ierland zeer sceptisch gebeld alsof je iets gedaan zou hebben', vertelde een chauffeur die van de app is gegooid. 'En je kunt je nergens tegen verdedigen.'

Uber-directeur Thijs Emondts nam de klachten en een petitie van chauffeurs in ontvangst. Terwijl hij dat deed klonk er veel gejoel van chauffeurs en vloog er een ei door de lucht, maar verder bleef het rustig.

Lees ook: Uber-chauffeurs bereiden protest bij kantoor Uber voor

Rustig kijken
Hij wilde na afloop niet over de klachten 'speculeren'. 'We hebben net het document gekregen, dus daar gaan we gewoon even rustig naar kijken', vertelde Emondts. 'Er zitten een heleboel punten bij. Die gaan we punt voor punt bekijken, met de chauffeurs bespreken en kijken op welke punten we wat voor elkaar kunnen betekenen.'

Eerder liet een woordvoerder van Uber aan AT5 weten dat de feedback van de chauffeurs 'uiterst serieus' wordt genomen. 'In de afgelopen maanden hebben we een flink aantal extra rondetafelgesprekken met chauffeurs georganiseerd om hun vraagstukken te bespreken. We zullen deze gesprekken de komende maanden blijven voortzetten.'