Start van hoofdcontent

Stad

nl

De entree van Centraal Station gaat op de schop

26 maart 2019, 17.19 uur · Aangepast 21 januari 2020, 13.17 uur · Door Redactie

Amsterdam Centraal is zelf nog maar net uit de steigers maar nu gaat ook de entree aan de centrumzijde op de schop. Er wordt gebouwd aan een ondergrondse fietsenstalling met plek voor 7000 fietsen. Boven de grond gaat de herinrichting meer ruimte voor voetgangers en fietsers opleveren.

De Gemeente Amsterdam, de NS en ProRail hebben een overeenkomst gemaakt meer fietsvoorzieningen te realiseren bij de stations in de regio. Zo ook bij Amsterdam Centraal waar de fietsflat al jaren niet meer toereikend is. Martijn Sargentini van de Vervoerregio Amsterdam: ‘Het aantal mensen dat naar de treinen fietst neemt toe. Maar het aantal mensen dat die trein gebruikt, neemt ook elk jaar met 2% toe.

Aantrekkelijke fietsenkelder
De aanleg van fietsenstallingen moet ervoor zorgen dat de fiets in combinatie met de trein een goede vervoersoptie blijft. Maar gaan haastige fietsers de moeite nemen om hun fiets negen meter onder de grond te stallen? Projectleider Maarten Struijs vertelt dat er bij het ontwerp rekening is gehouden met de beleving van de gebruiker. De fietsenstalling wordt direct verbonden met het metrostation en de hal van Amsterdam Centraal. Zo kan de gebruiker, na het stallen van de fiets, in één rechte lijn naar de trein doorlopen.

De vormgeving en de materialen van de toekomstige fietsenkelder zijn met zorg gekozen. Struijs beschrijft de fietsenkelder als ‘een mooie ronde omgeving, met witte kolommen en natuurlijk beton met schrootjes bekisting. Aan de hand van de lampjes die in de kolommen verwerkt zijn, kan je zien waar je je fiets kan stallen.’ De bouw van de ondergrondse fietsenstalling gaat zo'n drie jaar duren.

Meer Bouw Woon Leef?
Kijk naar meer video's over bouwen, wonen en leven in Amsterdam op de YouTubepagina van Bouw Woon Leef.