Start van hoofdcontent

Stad

nl

Geen tachtig busjes per verbouwing maar een boot

2 juli 2019, 20.51 uur · Aangepast 11 december 2019, 14.48 uur · Door Redactie

Er is steeds meer bouwverkeer in de stad. Een derde van het vrachtverkeer in Amsterdam is zelfs bouwgerelateerd. De vele wegversperringen en opstoppingen door bouwgerelateerd vrachtverkeer wekken niet alleen ergernis bij de Amsterdammer, ook de bouwers zelf ervaren steeds meer overlast. In AT5's Bouw Woon Leef kijken we deze maand naar de ontwikkelingen in de bouwlogistiek. Welke oplossingen zijn er al voor handen om slimmer en groener te bouwen en te vervoeren?

Door de verbeterde economie zit bouwsector in de lift. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek van de HvA en legt uit: ‘Je ziet veel mensen nieuwe huizen kopen, er wordt verbouwd en gerenoveerd. Intussen proberen we ook al het achterstallig onderhoud weg te werken van de kademuren en bruggen. En niet in de laatste plaats, we gaan 50.000 nieuwe huizen bouwen in de komende 7 jaar in Amsterdam.’

Vrachtverkeer
‘Een derde van het vrachtverkeer in Amsterdam bouwgerelateerd’, aldus Ploos van Amstel. Dit komt onder andere doordat tegenwoordig 80% van het personeel in de bouw zzp-er is en vaak hun eigen busje gebruiken. Daarnaast wordt er door gebrek aan ruimte meer binnen de bebouwde kom gebouwd, wat veel bouwverkeer binnen met zich meebrengt. Ploos van Amstel: ‘Vandaag is 50% van de bouwwerkzaamheden in Nederland binnen de bebouwde kom, over 20 jaar is dat 80%.’


Het is voor aannemers, opdrachtgevers en bouwers van belang om de aan- en afvoer van materialen zo goed mogelijk te regelen. Ploos van Amstel: ‘15 tot 20% van de bouwkosten zit in het transport. Dan heb je nog geen baksteen, geen medewerkers.’

Bouwmaterialen verschepen
De extra kosten die vertraagd aangeleverd materieel met zich meebrengen willen aannemers uiteraard graag voorkomen. Daarom geven bouwers steeds vaker de voorkeur aan het verschepen van bouwmaterialen. Wanneer schepen met grote bouwonderdelen bij de stad aankomen wordt de bulk vervolgens in kleinere hoeveelheden door dekschuiten naar de bouwplaats vervoerd.

Op het Oosterdokseiland wordt een gigantisch kantoor gebouwd waarbij vervoer over het water ideaal is. Zo worden bijvoorbeeld 55.000 m2 vloerelementen over het water aangeleverd.

Donny Appelboom van Blom Sleepdienst en Dekschuitenverhuur vervoert sinds tien jaar steeds meer materialen voor de bouw. ‘Een dekschuit kan heel veel ton hebben. Het is heel leuk om precies uit te plannen dat alles goed past, goed ligt en goed van A naar B gaat. Dat is de truc, dat is het leuke eraan.’

Meer Bouw Woon Leef?
Meer oplossingen om de toename van bouwverkeer te verminderen en te verduurzamen zijn deze maand te zien in Bouw Woon Leef.