Start van hoofdcontent

Stad

nl

Gemeente en Uber maken afspraken over veiligheid na reeks ongelukken

8 juli 2019, 14.01 uur · Aangepast 8 juli 2019, 18.58 uur

De gemeente Amsterdam en Uber hebben gezamenlijke afspraken gemaakt over verkeersveiligheid, onafhankelijk onderzoek, het delen van data en duurzaamheid. Opvallend aan de afspraken is dat Uber gezichtsherkenning voor chauffeurs wil invoeren, maar tegelijkertijd zegt dat dit door regelgeving helemaal niet kan.

De afspraken zijn een uitkomst van een speciaal comité, de Uber Taskforce, dat werd ingesteld na een reeks ongelukken waarbij chauffeurs betrokken waren die op dat moment voor Uber reden.

Gezichtsverificatie niet toegestaan
Eerder toonde AT5 al aan dat er naar schatting honderden chauffeurs onder andermans naam met de app rondrijden. Uber wil dat tegengaan door gezichtsverificatie ook in Europa in te voeren, alleen staat de huidige privacywetgeving dat helemaal niet toe. 'Het is onze ambitie, maar we kunnen het nu niet aanzetten', geeft Uber-directeur Thijs Emondts toe. Het bedrijf heeft afgesproken de gemeente periodiek op de hoogte te stellen van de status van de invoering. 

Lees ook: Uber-directeur Thijs Emondts erkent: 'Dit hebben we niet goed gedaan'

Toetreden tot Verkeersveiligheidscoalitie
Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren treedt Uber nog voor het eind van het jaar toe tot de Verkeersveiligheidscoalitie. Alle leden van dit samenwerkingsverband houden zich aan gemeenschappelijke afspraken over het veilig gebruik van de smartphone in het verkeer en werken samen aan verdere maatregelen om het verkeer veiliger te maken.

Geen financiële prikkels
Ook is afgesproken dat Uber rekening zal houden met de verkeersveiligheid bij het ontwikkelen van financiële prikkels om loyale chauffeurs te belonen. Daarnaast gaat het bedrijf data met de gemeente delen over bijvoorbeeld het aantal actieve chauffeurs en passagiers in Amsterdam en de gemiddelde ritafstanden, als ook de plekken waar passagiers opstappen en worden afgezet.

Academisch onderzoek
Daarnaast zal Uber met een nog nader te bepalen academische instelling voor het eind van het jaar een onafhankelijk onderzoek instellen naar onder meer de tevredenheid, verdiensten, flexibiliteit en werktijden van chauffeurs die de Uber-app gebruiken. Het recente onderzoek door Oxford University naar chauffeurs in Londen dient daarbij als voorbeeld.

Verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma: 'Met de opkomst van besteldiensten zoals Uber is de taximarkt de afgelopen jaren snel veranderd en zijn zorgen ontstaan over een ongelijk speelveld op de Amsterdamse taximarkt. De gemeente streeft een eerlijk speelveld na en ziet de afspraken die nu met Uber zijn gemaakt als een belangrijke stap op weg daar naartoe, samen met al geldende landelijke en lokale regelgeving en het nieuwe gemeentelijke taxibeleid dat in ontwikkeling is.'