Stad

Minder ritten, meer efficiëntie: hoe de 'bouwhub' zorgt voor minder bouwverkeer in de stad

9 juli 2019, 15.11 uur · Aangepast 11 december 2019, 14.46 uur
Door Redactie · Foto: Bouwhub Amsterdam

Bouwprojecten te over in Amsterdam met veel bouwverkeer, opstoppingen en wegversperringen als gevolg. In Amsterdam Noord is de Bouwhub Amsterdam in het leven geroepen om bouwlogistiek beter te stroomlijnen. Het nieuwe platform biedt (onder)aannemers de mogelijkheid om hun krachten te bundelen bij het vervoer en de opslag van materialen.

De Bouwhub Amsterdam is een half jaar geleden in Westpoort gevestigd om bouwverkeer te verminderen. De gebruikers van een bouwhub delen vervoer zoals vrachtwagens en schepen zodat die optimaal gevuld uitrukken en er zo min mogelijk verkeersbewegingen zijn. Daarnaast krijgen gebruikers ondersteuning bij de planning van het vervoer van materialen en kunnen er tijdelijk bouwmaterialen worden opgeslagen.

‘Just in time’
AT5's Bouw Woon Leef kijkt deze maand naar ontwikkelingen in de bouwlogistiek om slimmer en groener te bouwen en te vervoeren. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek bij de HvA en legt uit hoe een bouwhub werkt. 'Leveranciers leveren hun bulk aan en dat wordt in kleine hoeveelheden, wat wij noemen just in time, op de bouwplaats geleverd.' Hierdoor kan voorkomen worden dat materialen te vroeg geleverd worden en in de weg liggen op de bouwplaats.

Op het gebied van transport is er voor bouwers veel winst te behalen. Betere bouwlogistiek bespaart niet alleen manuren en brandstof, het scheelt ook in de kosten. 'Vijftien tot twintig procent van de bouwkosten zitten in het transport', legt Ploos van Amstel uit.

'Een bouwhub is ook gedragsverandering'
Daarom helpt de Bouwhub Amsterdam (onder)aannemers en zzp-ers in de bouw om hun planning te verbeteren en zo het aantal verkeersbewegingen te beperken. Said Arslan van Bouwhub Amsterdam legt uit: 'Een bouwhub is ook gedragsverandering. (...) Ervoor zorgen dat ze gaan plannen, vooruitkijken. Wat heb ik nodig, hoeveel, wanneer?' Ook is het van belang om de timing van het vervoer aan te passen aan de soort wijk waar de werkzaamheden zijn. Soms kan het bijvoorbeeld handiger zijn om om elf uur, net na de spits, te gaan rijden.


Beladingssgraad van 94%
Het resultaat van goede planning in combinatie met de faciliteiten van een bouwhub zijn volle vrachtwagens. De Bouwhub Amsterdam bundelt de vracht van onderaannemers en vervoert de materialen vervolgens met een gepast formaat vervoermiddel. Said Arslan vertelt trots dat bij de Bouwhub de gemiddelde beladingsgraad op 94% ligt terwijl normaal gesproken vrachtwagens maar half beladen zijn. 'Het gaat er bij ons om dat die auto's gewoon vol zitten. Zo vol mogelijk met allerlei verschillende materialen van verschillende onderaannemers.'

Meer Bouw Woon Leef?
Meer oplossingen om de toename van bouwverkeer te verminderen en te verduurzamen zijn deze maand te zien in Bouw Woon Leef.