Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Parkeren op de stoep verboden: Birorijders moeten parkeerkosten gaan betalen

16 oktober 2019, 19.27 uur · Aangepast 17 oktober 2019, 16.44 uur

Lekker snel en droog van A naar B en dan ook nog eens gratis op de stoep parkeren: voor sommige mensen is de Biro een enorme uitkomst. Maar veel Amsterdammers ergeren zich kapot aan de elektrische karretjes die veel kostbare ruimte innemen. Daar gaat verandering in komen, want een Biro mag niet meer op de stoep en op het fietspad komen.

Een uitspraak van de rechter begin dit jaar heeft er namelijk voor gezorgd dat de Biro niet langer onder de gehandicaptenvoertuigen valt, daar waar dat bij de Canta nog wel het geval is. Hoewel een Biro elektrisch rijdt, is het toch een brommobiel en dus moet het voertuig een kenteken hebben en niet alleen een verzekeringsplaatje. Bestuurders moeten bovendien een rijbewijs AM hebben.

Brief van RDW
De RDW, de dienst die verantwoordelijk is voor de registratie van voertuigen, heeft enige maanden nodig gehad om de uitspraak van de rechter te verwerken in 'passende acties', schrijft verkeerswethouder Dijksma (PvdA) vandaag aan de gemeenteraad. Een van die acties is dat Birobezitters in november een brief van de gemeente, de RDW en de Birofrabikant krijgen, waarin staat dat ze een kenteken aan moeten vragen.

Lees ook: Binnenkort ook betaald parkeren met de Biro? 'De stad is druk en vol'

Zodra er een kentekenplaat op het voertuig zit kan deze ook gescand worden door de auto's van parkeerhandhavers. Biro's op de stoep parkeren kan voortaan bekeurd worden, want de karretjes moeten gewoon op een parkeerplaats staan. En dus moet er ook parkeergeld betaald worden, bij de automaat, of via een parkeervergunning. Gratis je Biro op de stoep knallen is er dus niet meer bij. Vanaf 2020 gaat de politie ook controleren op straat. Het rijden in een Biro met alleen een verzekeringsplaatje is strafbaar.

Uitzondering voor gehandicapten
Een uitzondering komt er voor Birorijders met een handicap. 'Gehandicapten die hun Biro fysiek laten aanpassen kunnen door de RDW na keuring buiten de kentekenplicht worden gesteld', schrijft Dijksma in de brief.

Canta's worden wel als gehandicaptenvoertuig gezien en mogen daarom gewoon op de stoep blijven staan en op het fietspad blijven rijden. Mogelijk gaat minister Cora van Nieuwenhuizen wel naar de regels rondom de Canta kijken, 'omdat er signalen zijn dat gehandicaptenvoertuigen door niet-gehandicapten worden gebruikt'.

,"selected":null,"urls":{"77feec5":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/442000/images/442068.w1600.77feec5.794befc.jpg"}},"id":"442068","width":"1600","height":"1200","src":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/442000/images/442068.w1600.0.58e9f64.jpg","alt":"","class":"abc-placeholder-image","original":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/442000/images/442068.w1600.0.58e9f64.jpg"}}" />

Een Biro en een Canta delen de stoep

Stadsbrede parkeervergunning
Omdat de gemeente de elektrische Biro wel als een schoon vervoersmiddel ziet, komt er een proef met stadsbrede parkeervergunningen. Birobezitters mogen met die vergunning overal in de stad parkeren en niet alleen in hun eigen buurt. Maar daarvoor moet de Biro wel zoveel mogelijk de plaats van bestaande auto's innemen.

Dijksma geeft aan het komend jaar met een visie te komen op het gebruikt van lichte elektrische voertuigen (LEV's), waaronder de Biro, maar bijvoorbeeld ook elektrische bakfietsen en vrachtwagentjes vallen. Het moet volgens de wethouder voor iedereen duidelijk zijn waar de voertuigen mogen rijden en waar ze geparkeerd mogen worden.

'Er is duidelijkheid"
Ondanks de nieuwe regels blijft Biro Nederland-directeur Pieter Vermeer positief: 'Er is nu meer duidelijkheid en het blijft makkelijker parkeren met een Biro dan met een andere auto. Ze willen van Amsterdam een autovrije stad maken, en daar past de Biro perfect bij. Nog steeds kun je in 90% van de gevallen makkelijker ergens parkeren dan met een auto. Ik zie de toekomst van de Biro positief in en verwacht niet dat de verkoopcijfers gaan dalen. Ik verwacht juist dat ze gaan stijgen nu er meer duidelijkheid is'.