Start van hoofdcontent

Politiek

nl

Halsema wil met camera's en scanauto's overlast aanpakken

17 oktober 2019, 16.48 uur · Aangepast 17 oktober 2019, 19.10 uur

Scanauto's, cameratoezicht en een pilot met 'effectieve beeldherkenning bij grofafval'. Digitale innovaties moeten de stad schoner en veiliger maken.

Dat staat in het Masterplan Handhaving en Reiniging dat burgemeester Halsema vandaag naar de gemeenteraad stuurde. Het langverwachte plan somt een keur aan maatregelen en onderzoeksrichtingen op die de stad leefbaarder moeten maken.

Nieuwe afdeling Stadsbeheer
Zo wordt de gemeente gereorganiseerd en gaan de afdelingen Handhaving en Reiniging voortaan samen door het leven onder de nieuwe naam: Stadsbeheer. Roosters kunnen zo beter op elkaar worden afgestemd en informatie beter uitgewisseld. 2500 mensen moeten daar straks werken als handhaver, host of straatcoach. Dat wordt nog wel een hele klus, signaleert het college, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.

Lees ook: Dijksma wil scanauto gebruiken in strijd tegen afvalbergen

Afval
Ook is er dus veel aandacht om de handhaving 'slimmer en effectiever' aan te pakken. Dat scanauto's daarbij een grotere rol moeten gaan spelen is niet nieuw, maar er komt nu ook echt een pilot om naast vuilcontainers geplaatst afval op te sporen. Volgens een woordvoerder van de burgemeester gaat het daarbij niet om gezichtsherkenning, maar om te signaleren wanneer er afvalhopen naast een container ontstaan. Het kan dan sneller worden opgeruimd en handhavers kunnen ter plaatse gelijk onderzoeken wie de regels heeft overtreden.

Ook gaat er nader onderzocht worden wat en welk beeld een camera kan herkennen en wat daarvan kan worden omgezet in een 'uitvoeringstaak'. De techniek zou mogelijk behulpzaam kunnen zijn om op te treden bij samenscholingsverboden, biro's op de stoep, scooters op het fietspad en dus verkeerd aangeboden huisvuil.

Om de strijd tegen zwerfvuil verder aan te gaan moeten er meer afvalbakken komen die vaker worden geleegd.

,"selected":null,"urls":{"a8a8d5e":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/426000/images/426723.w1000.a8a8d5e.ff52312.jpg"}},"id":"426723","width":"1000","height":"562","src":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/426000/images/426723.w1000.0.539e04a.jpg","alt":"","class":"abc-placeholder-image","original":"https://abc.nh-at5.nl/cache/a/at5/i/426000/images/426723.w1000.0.539e04a.jpg"}}" />

Cameratoezicht
Het cameratoezicht in het verkeer wordt verder uitgebreid. Nu gebeurt dat al bij de onderdoorgang bij het Rijksmuseum en de passage bij CS (om scooters te weren), straks hangen ze ook bij de Munt en het Raamplein waar auto's niet meer mogen doorrijden. Ook hier ziet de stad nog meer mogelijkheden voor de camera om straks zwaar verkeer te weren van kwetsbare bruggen en kades, milieuzones te handhaven en snorfietsers van het fietspad te houden.

Wel wordt bij al deze toepassingen 'nadrukkelijk rekening gehouden met de privacyregels' en ook wil de gemeente samen met het Openbaar Ministerie draagvlak creëren voor cameratoepassingen.

Eigen statiegeldsysteem
Een ander opvallende wens uit de plannen is om te komen tot een eigen, Amsterdams statiegeldbeleid. Statiegeld geldt namelijk - ook in de nieuwe plannen van het Rijk - niet voor alle plastic flesjes en ook niet voor blikjes.

Er is de komende jaren veel geld vrijgemaakt voor de extra plannen, vanaf 2022 jaarlijks 25 miljoen euro per jaar.