Start van hoofdcontent

Stad

nl

GVB test elektrische bussen: 'Scheelt zeven miljoen liter diesel per jaar'

20 oktober 2019, 07.00 uur · Aangepast 20 oktober 2019, 10.16 uur

De eerste bussen van het GVB gaan vanaf april elektrisch rijden. De komende tijd worden de buschauffeurs opgeleid. Het plan is dat in 2025 alle tweehonderd bussen uitstootvrij zijn en dat betekent het einde van de stinkende stadsbus.

Nu rijden alle bussen van het GVB nog op diesel. 'Een enorme tank wordt drie keer per week bijgevuld. Dat is ongeveer zeven miljoen liter diesel per jaar dat wij verstoken en dus ook uitstoten', vertelt GVB-projectmanager Dirk Jan Brakel. De bedoeling is dat in 2025 geen enkele Amsterdamse stadsbus meer op diesel rijdt.

Voorbereidingen
De eerste 31 elektrische bussen van het GVB zullen vanaf april door de stad gaan rijden. Het gaat om lijn 15, 22 en 36. Maar er moet nog flink wat gebeuren willen de bussen bijvoorbeeld kunnen opladen. Zo zijn er momenteel werkzaamheden bij station Sloterijk. De gemeente plaats enorme kabels op het station zodat de bussen tussentijds kunnen worden opgeladen.

Het GVB gaat de komende maanden buschauffeurs opleiden om elektrisch te rijden. Zo ook buschauffeur Jaime, die zijn diploma al op zak heeft. 'Je trilt minder, schakelen gaat soepeler en je kunt een stuk harder optrekken', vertelt hij terwijl hij de eerste emissieloze bus test. 

Buschauffeur Jaime in een elektrische testbus

Minder herrie
Amsterdammers krijgen er schonere lucht voor terug, een bijkomend voordeel is dat de bus een stuk minder herrie maakt. 'Stel je woont als Amsterdammer langs een busroute, dan ga je wel echt merken dat je een stuk minder last heb van de bus', zegt Gerard Hellburg, de Programmamanager Zero Emissie Mobiliteit. 

Maar het elektrisch rijden kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Nu hoor je een bus van ver aankomen, maar de elektrische bussen zijn zo stil dat het voor Amsterdammers waarschijnlijk even wennen wordt. Buschauffeurs moeten daardoor nog beter gaan opletten. 'Het is wel een dingetje. De passagiers kunnen heel erg schrikken als er ineens een grote bus achter je staat. Wij moeten daar meer op leren in te spelen als chauffeurs', zegt Jaime.

Amsterdam is laat
Amsterdam is vrij laat met elektrisch rijden. Al veel regio's zijn overgestapt. Connexxion ging begin 2018 al elektrisch rijden. 

LEES OOK: Connexxion stapt over op elektrisch rijden: 'Diesel is uit'

Volgens Hellbur is Amsterdam wel voorloper als het gaat om de ambitie om schoner en stiller vervoer aan te bieden, maar wat heb je aan ambitie als je het niet uitvoert? 'Ze zijn heel vroeg begonnen met onderzoek, waardoor ze een heel bewuste keuze konden maken. En die keuze is goed onderbouwd en het resultaat zou daarom ook best goed zijn', aldus Hellburg. 

In 2025 moet het dieselrijden door bussen volledig uit de stad verdwenen zijn. De gemeente, de Vervoerregio Amsterdam en het GVB werken bij dit project nauw samen en zorgen ook voor de financiering. Hierdoor worden de tickets volgens het GVB niet duurder.