Start van hoofdcontent

Stad

nl

Uber-klanten geweerd bij wangedrag

28 november 2019, 07.08 uur · Door Redactie

Klanten van Uber kunnen binnenkort hun toegang tot de app verliezen als blijkt dat ze constant slechte beoordeeldingen ontvangen. Passagiers en chauffeurs worden vandaag op de hoogte gesteld van dit nieuwe beleid.

Dat meldt De Telegraaf. Het is niet de eerste keer dat het taxiplatform het beleid aanpast. Na een reeks ongevallen werden regels voor chauffeurs al aangescherpt. Zij konden daarbij de toegang tot de app verliezen.

Maar nu gaat dat dus ook gelden voor passagiers die herhaaldelijk wangedrag vertonen. 'Chauffeurs ergerden zich aan het feit dat zij negatief konden worden beoordeeld door klanten, terwijl er vaak ook een andere kant aan het verhaal zit', legt general manager Maurits Schönfeld (Uber Benelux) uit. 'Daarin voelden zij zich niet gehoord.'

Waarschuwing

In principe konden chauffeurs hun klanten al wel beoordelen. Maar door het invoeren van het nieuwe beleid zijn daar meer consequenties aan verbonden.

Gebruikers krijgen wel vaak eerst een waarschuwing. 'Er zijn incidenten die al bij één keer tot rood leiden, andere zaken zullen mee gaan spelen als ze vaker voorkomen', laat Schönfeld weten. Zo wordt er een streep gezet door discriminatie. 

Respect

Daarnaast moeten klanten vooral hun chauffeurs met respect behandelen, vindt Uber. 'Soms stapt een groep jonge mensen een Uber in met allemaal zakken van de McDonalds. Dat is voor een chauffeur heel hinderlijk', stelt Schönfeld.

'Zijn hele auto ruikt daarna naar eten. Dat wil je je volgende klant niet aandoen', vervolgt hij. 'En wij vinden dat klanten begrip moeten hebben voor dit soort belangen.'