Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Buurtbewoners mogen kiezen hoe de Kinkerstraat autoluw wordt

11 januari 2020, 17.37 uur
Door Redactie · Foto: Gemeente Amsterdam

De Kinkerstraat wordt opnieuw ingericht. Buurtbewoners en ondernemers kunnen vanaf volgende week uit twee ontwerpen kiezen. 

De herinrichting is bedoeld om de verkeersdrukte te beperken en de straat veiliger en overzichtelijker te maken. In de nieuw Kinkerstraat moet meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers, toegankelijke tramhaltes, groen en laad- en losvoorzieningen.

Google Streetview

Hierboven is de huidige indeling van de Kinkerstraat te zien. In de nieuwe situatie komt er minder ruimte voor auto's. Ook zullen er minder parkeergelegenheden zijn. Het stadsdeel wil de Kinkerstraat autoluw maken. Dat kan op twee manieren. De eerste optie is door er een fietsstraat van te maken, waarbij de auto te gast is.

Gemeente Amsterdam

Dat ontwerp is op bovenstaande afbeelding te zien. Fietsers delen een rijbaan met auto's. In de middelste strook mogen alleen taxi's en trams rijden. Andere straten in de stad werden eerder al op deze manier ingericht, waaronder de Sarphatistraat en de Weteringschans. 

De tweede optie is een ontwerp dat de 'Stadsstraat' wordt genoemd. Op de plek waar nu de autorijbaan is, komt dan een nieuw fietspad. Auto's zouden dan op de trambaan moeten rijden. In beide ontwerpen wordt het huidige fietspad onderdeel van een bredere stoep.

Gemeente Amsterdam

Komende woensdagavond is er een bijeenkomst voor buurtbewoners en ondernemers in De Hallen. Op die avond kan er gestemd worden op een van de twee ontwerpen. Ook kan er vanaf donderdag twee weken lang online gestemd worden. Op 24 juni wordt het definitieve ontwerp gepresenteerd.

De daadwerkelijke herstructurering moet eind 2022 worden afgerond.