Start van hoofdcontent

Achtergrond

nl

Thuisbezorgd op sterrenniveau en beterschapskaartjes; ondernemers creatief door nieuwe werkelijkheid

17 maart 2020, 16.00 uur · Aangepast 19 maart 2020, 12.28 uur · Door Redactie

De restaurants zijn gesloten en in de meeste winkels wordt bijna niks meer verkocht. Veel lokale ondernemers hebben het heel zwaar door deze crisis. Om toch nog een beetje geld te verdienen worden sommigen creatief. Zo kun je thuis eten met een Michelinster bestellen bij restaurant Rijks en bieden winkels aan om op afstand beterschapskaartjes te versturen. 

Afgelopen weekend werden door de overheid de drastische maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Het is stil op straat. Iedereen moet zo veel mogelijk thuis werken, scholen zijn gesloten, restaurants en cafés zijn dicht en alle culturele instellingen doen even helemaal niets meer. Het dagelijkse leven ligt compleet op zijn gat. En dat is een heel groot probleem voor heel veel ondernemers in de stad. En gelukkig probeert iedereen er het beste van te maken. 

Quote

'Gisteren hadden we maar 30 euro omzet'

elena dodai, kledingwinkel JPH

'Mensen werken thuis en hebben geen nieuwe kleding nodig', zegt Elena Dodaj, eigenaresse van kledingwinkel JPH. Een half jaar geleden heeft zij de collectie voor komende zomer al besteld, maar zij is nu bang dat ze daar mee blijft zitten.

In de winkel is het erg rustig: 'Gisteren hadden we maar 30 euro omzet'. De winkel is erg actief op Instagram en doet zijn best om mensen naar de winkel te lokken. 'Mensen kunnen bijvoorbeeld een cadeaubon kopen en die later uitgeven, het is belangrijk om aan de lokale ondernemers te denken', op die manier hoopt Elena dat er nog iets van geld binnenkomt. Ook is ze begonnen met het online verkopen, via instagram is alles te bekijken. 

AT5

Quote

'We moeten aan elkaar denken en helpen waar kan'

Wendy klaver, Wen conceptstore

Ook bij Wen Conceptstore op de Zeilstraat is het erg rustig. 'We hebben wel vaste klanten die "hallo" komen zeggen, maar niemand gaat in deze onzekere tijd uitgaven doen.' Eigenaresse Wendy Klaver heeft wel wat spaargeld, 'maar dat houdt op een gegeven moment ook op. Ik hoop dat de overheid en de leveranciers een beetje soepel zijn met de betalingen'. 

Maar ook Wendy gaat niet stilzitten en startte een actie om iemand een hart onder de riem te steken. Klanten kunnen kaartjes bestellen, waar je een lief berichtje op achter kan laten. Wendy verstuurt ze, betalen gaat via de online betaal app Tikkie. Voor het geld doet Wendy het niet: 'Ik vind dat we nu gewoon allemaal aan elkaar moeten denken en moeten helpen waar kan. '

AT5

Quote

'De crisis kan je ook creatief maken en dat geeft ook energie'

Joris bijdendijk, restaurant Rijks

Restaurants in de stad zijn massaal aan het bezorgen geslagen. Kleine restaurants regelen het bezorgen zelf. 'Wij hebben een bakfiets van de buren geleend en bezorgen nu in Amsterdam Noord-West', laat restaurant Spaanders weten.

Anderen sluiten zich aan bij grote bezorgketens. Volgens een woordvoerder van bezorgplatform Deliveroo worden er dagelijks tientallen restaurants toegevoegd aan lijst met restaurants. Een daarvan is het Michelin-restaurant Rijks. Waar je normaal gesproken 68 euro betaalt voor een vijfgangendiner, bezorgen zij nu voor 32,50 euro drie gangen aan huis. 'De crisis kan je ook creatief maken en dat geeft ook energie', zegt Joris Bijdendijk, chef van Rijks.  'We zagen het al een beetje aankomen vorige week, dus we hebben niet geaarzeld en de boel omgebouwd tot een bezorg plek', zegt hij. Bij Rijks denken ze dat het nog wel even kan duren voor de restaurants weer open mogen, ze bereiden zich dus voor op een langere periode van bezorgen.

AT5

Quote

'We hebben een bakfiets geleend en rijden nu rond met maaltijden'

Roos burger, restaurant spaanders

Spaanders is een restaurant aan het Zonneplein in Noord. Het restaurant is natuurlijk dicht, maar de keuken draait door. 'Afgelopen zaterdag hebben wij de deuren al gesloten, dit omdat het vrijdag erg druk was, te druk. We voelen ons verantwoordelijk', zegt eigenaresse en chef Roos Burger.

Direct besloten zij niet te stoppen met werken, maar mensen in de buurt te blijven voorzien van eten. Ze hebben bakfietsen geleend van de buren en bezorgen het eten. Via een appgroep kan de buurt eten bestellen, ze betalen online met een Tikkie.  

'We werken met leveranciers uit de buurt, als wij niks doen, zitten zij ook stil. Een ook willen we ons freelance personeel aan het werk houden. Op deze manier willen we alles in beweging houden, dat is belangrijk.' zegt Roos. 

De noodmaatregelen van de overheid duren sowieso nog tot en met 6 april. Hoe de situatie voor de ondernemers en de Amsterdammers er daarna uit ziet, is nog niet duidelijk.