Stad

Toerismesector ligt plat door coronacrisis: 'Je houdt niks over'

31 maart 2020, 11.05 uur · Aangepast 31 maart 2020, 17.07 uur · Door Redactie

Het coronavirus heeft een enorme impact op de toerismesector. Want wie moet je een rondleiding geven door de stad, als er helemaal geen vakantiegangers meer naar Amsterdam komen?  'Het regende meteen afmeldingen', vertelt stadsgids Isabelle Nelis.

AT5 / Luuk Koenen

Rolkoffertjes, lange rijen voor musea en drukte op de Dam waren tekenend voor Amsterdam. Maar het straatbeeld is de afgelopen tijd behoorlijk veranderd. We kregen dan ook massaal filmpjes toegestuurd van de stilte in de stad. De een vertelt daarbij de dynamiek te missen, de ander vindt het wel lekker rustig. Maar voor wie in de toerismesector werkt, is het in elk geval een grote klap. 

Telefoontjes van opdrachtgevers

Begin maart kreeg de 38-jarige Nelis al de eerste bezorgde telefoontjes van opdrachtgevers in het buitenland. 'Wat gebeurt er precies als het virus naar Nederland komt?', wilden ze weten. Daar had de stadsgids eigenlijk nog niet echt over nagedacht. Toch was de eerste coronabesmetting een paar dagen daarna al een feit.

Tour it's a Dam Good Choice - Foto: Nils Fotografie

'Toen ging het heel snel', vertelt ze. Zelfs de reserveringen voor juni, juli en augustus verdwenen uit haar agenda. Op 14 maart vroeg ze daarom een uitkering aan bij het noodloket. Maar tot nog toe heeft Nelis daar geen bericht over ontvangen.

Quote

'Gelukkig heb ik lieve ouders die mijn situatie begrijpen. Zij maken wat geld over, hoe wrang dat ook voelt'

isabelle nelis, stadsgids

'Gelukkig heb ik lieve ouders die mijn situatie begrijpen. Ze maken me om de zoveel tijd wat geld over, hoe wrang dat ook voelt', zegt de stadsgids. 'Ik was net in de positie om te gaan sparen en een buffer op te bouwen, daar kan ik nu naar fluiten.'

11 procent van alle banen

En Nelis is niet de enige die hiermee te maken krijgt. De toeristische sector telde in 2018 maar liefst 69.200 banen. Dat betrof 11 procent van alle banen in de stad. Ondertussen stegen de bezoekersaantallen. Zo nam het aantal hotelovernachtingen in de eerste twee maanden van 2019 al toe met 6.5 procent. Daardoor was er meer vraag naar producten en diensten als horeca, cultuur, recreatie en vervoer. 

Souvenirwinkel

Ook Hassan Alam, die een souvenirwinkel heeft in de Langebrugsteeg, speelde daarop in. Maar voor hem is het inmiddels afzien, aangezien hij 95 procent van zijn klanten moet missen. 'Als ik vandaag mijn winkel open gooi, dan heb ik aan het einde van de dag maximaal 50 euro verdiend. Haal daar nog gas en licht af en je houdt niks over.'

Long Bridge Souvenirs - AT5
Quote

'Het lijkt erop dat we in de steek gelaten worden. Ik heb twee kinderen thuis en heb geen idee hoe ik de huur ga overmaken deze maand'

Hassan Alam, eigenaar souvenirwinkel

De winkel valt volgens Alam buiten de sectoren die momenteel op tegemoetkomingen kunnen rekenen.   'Dit omdat het niet om een gedwongen sluiting zou gaan', vertelt hij. 'We laten u niet in de steek' was de boodschap van Rutte voor ondernemers. Maar het lijkt erop dat we wél in de steek worden gelaten.'

Wat het extra wrang maakt, is dat Hassan en zijn collega's deze relatief rustige maanden vaak gebruiken om investeringen te doen. Toch is het niet zijn grootste zorg dat alle ingekochte spullen voorlopig op de plank blijven staan. 'Ik heb twee kinderen thuis en ik heb geen idee hoe ik de huur ga overmaken deze maand, er komt niks binnen.'

Airbnb

Daarnaast zijn vakantieverhuurders nu de dupe, zo stelt Tim Klein Haneveld, voorzitter van belangenvereniging Amsterdam Gastvrij. 'Voor wie het hele jaar mag verhuren, zijn de gevolgen niet te overzien. De een is er meer afhankelijk van dan de ander, maar in de ergste gevallen kunnen mensen door het verlies aan inkomsten hun hypotheek niet meer betalen', zegt hij.

Quote

'Airbnb handelde volledig vanuit het oogpunt van de gasten. Maar hosts konden dus fluiten naar hun centen'

Tim Klein Haneveld, voorzitter Amsterdam Gastvrij

Of verhuurders aanspraak kunnen maken op vergoedingen, is momenteel onduidelijk. Maar bij Airbnb moesten ze daar tot vandaag in elk geval niet op rekenen, aldus Klein Haneveld. 'Airbnb handelde volledig vanuit het oogpunt van de gasten. Ze mochten alles gratis annuleren, maar hosts konden dus fluiten naar hun centen.'

Inmiddels heeft Airbnb in een officieel statement excuses aangeboden voor deze manier van handelen. Ook wordt er 250 miljoen dollar beschikbaar gemaakt als tegemoetkoming voor verhuurders over de hele wereld.

Nieuwe initiatieven

Maar ondanks alle tegenvallers, ontstaan er in de toeristenbranche nu ook weer nieuwe initiatieven. Zo wil stadsgids Isabelle Nelis bij gebrek aan werk toch nog haar kennis over de stad kwijt. Ze beantwoordt daarom samen met haar collega's vragen over Amsterdam op Instagram via de hashtag #mokumvertelt.

'Wie zijn de twee wassen beelden op het dak van Madame Tussauds?', is een van de eerste vragen waarmee ze aan de slag is gegaan.