Start van hoofdcontent

Stad

nl

Enorme klus op en rond Amstel, geen treinen van 14 tot 30 juli

15 juni 2020, 09.00 uur · Aangepast 15 juni 2020, 09.31 uur
Door Redactie · Foto: Provast

Door een enorme klus op en rond het Amstelstation zullen reizigers volgende maand behoorlijk last gaan krijgen van vertraging. Van 14 tot en met 30 juli is het station dicht en kan niemand daar de trein nemen. Het metroverkeer is beperkt, maar tussen Amstel en Van der Madeweg rijdt die periode helemaal geen metro.

Het gaat eigenlijk om drie grote klussen bij metrohalte Spaklerweg, het Amstel Station en bij station Muiderpoort.

  • Op de Amstelstroomlaan, bij metro Spaklerweg, komt een tunnel onder twee treinsporen en zeven metrosporen. Deze zal twee woonwijken met elkaar gaan verbinden: het Bajes- en het Amstelkwartier.
  • Station Amsterdam Amstel krijgt een nieuwe trap waardoor meer reizigers sneller de trein in en uit kunnen stappen.
  • Bij station Amsterdam Muiderpoort worden nieuwe seinen en enkele nieuwe wissels aangelegd.

 

Geen treinen tussen Bijlmer Arena en CS

De gevolgen voor reizigers door de werkzaamheden zijn behoorlijk. Van 14 tot 30 juli is er geen treinverkeer mogelijk tussen de stations Bijlmer ArenA en CS.  Er is beperkt metroverkeer op Amstel, maar helemaal geen metroverkeer tussen Amstel - van der Madeweg.

Van Amsterdam Centraal richting Amsterdam Muiderpoort en Weesp is er wel treinverkeer mogelijk, behalve op zondag 19 juli.

Prorail pakt het meteen maar helemaal groots aan, want reizigers tussen Amsterdam en Utrecht moeten ook nog rekening houden met werkzaamheden aan de oude Demka-spoorbrug, van 14 tot en met 23 juli. Dit betekent dat er dan geen Sprinters rijden tussen Breukelen en Utrecht Centraal, hiervoor worden ook bussen ingezet.

Veel vertraging

Reizigers moeten dus omrijden of ze kunnen een pendelbus pakken. Maar dat het meer reistijd gaat kosten is duidelijk.

Van drie jaar naar 16 dagen

Omdat Prorail op verschillende locaties in de stad tegelijk aan het werk gaat hebben de werkzaamheden een behoorlijke impact op het reizigersvervoer. Toch is er voor gekozen om de werkzaamheden tegelijk te doen om de overlast te beperken. Nu duren deze 16 dagen. Als de werkzaamheden los van elkaar hadden gepland zouden er ruim twintig verschillende buitendienstellingen nodig zijn geweest en zouden die worden uitgesmeerd over drie jaar.