Amsterdam gaat het aantal verkeerscamera's in de stad fors uitbreiden om onder meer zwaar verkeer te weren. Ook worden tien mobiele kentekencamera's ingezet om te controleren of snorfietsers niet op het fietspad rijden.
Dat schrijft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) in een brief aan de gemeenteraad. In totaal wil het college 68 extra kentekencamera's in de stad plaatsen, 60 langs de binnenring en 8 rond het stadshart.
De uitbreiding van de camera's is volgens de wethouder nodig om zwaar verkeer te kunnen weren, zodat kwetsbare kades en bruggen kunnen worden beschermd. Ook worden ze ingezet om taxi's in de toekomst selectief toegang te geven tot drukke gebieden in het centrum.
Privacywet
Dijksma benadrukt dat de plaatsing van de camera's voldoet aan de privacywet: ze registreren alleen kentekens en geen gezichten. De bedoeling is dat de camera's al vanaf begin volgend jaar kunnen worden gebruikt.
Om de bruggen en kades te beschermen werkt de wethouder achter de schermen aan een plan waarbij er onder andere waarschijnlijk geen vrij toegankelijke vrachtroutes meer zijn. De camera's die langs de binnenring staan, moeten helpen bij het handhaven van de nieuwe regels. 'Camera’s mochten in het verleden niet worden ingezet voor het handhaven op gewicht, maar het Openbaar Ministerie geeft nu vanwege de grote urgentie toch toestemming voor een pilot.'
Verkeersonderzoek taxi's
De acht kentekencamera's rond het stadshart worden vooral ingezet om verkeersonderzoek te doen naar taxi's in de stad. De gemeente is op zoek naar een slimme manier om taxi's onder bepaalde voorwaarden toegang te verlenen tot de stad. Op die manier wil de gemeente de verkeersdrukte en luchtverontreiniging verder terugdringen.
De stad telt al enkele tientallen kentekencamera's, zoals bij het betreden van de milieuzone langs de A10, de fietspassages, de Munt en als proef bij het Oudezijdegebied.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938!