Start van hoofdcontent

Stad

nl

Reizigersorganisatie voorziet 'problemen voor werkende mensen' door wegvallen nachtlijnen

27 november 2020, 20.00 uur · Door Redactie

'De meeste pijn zit hem bij de nachtbussen', zegt Marinus de Jong, voorzitter van reizigersorganisatie Rover Amsterdam over de aangekondigde bezuinigingen van het GVB. Vanaf 3 januari gaat de Noord/Zuidlijn nog maar acht keer per uur rijden in plaats van tien en het grootste deel van de nachtbuslijnen komt doordeweeks te vervallen.

AT5

'Het is aan de ene kant begrijpelijk als de cafés en theaters dicht zijn dat het in de nachtbus niet echt druk is, dat zie je ook wel', zegt De Jong. 'Alleen nachtbussen zijn er ook voor mensen met speciale beroepen die naar hun werk willen of naar huis willen.'

Vanuit Zuidoost blijven van zondagnacht tot en met woensdagnacht nog wel drie lijnen één keer per uur rijden, dat zijn N85, N86 en N87. Een woordvoerder van het GVB, die niet voor camera wilde reageren, zegt tegen AT5 dat Amsterdammers uit andere delen dan Zuidoost komend jaar tijdens doordeweekse nachten een andere manier moeten gaan zoeken om naar hun werk te komen. 

'Wij ziet dat als een probleem, wij hebben wel gepleit voor een minimum frequentie, dus niet alles zomaar opheffen en vooral die vroege en late ritten wat frequenter rijden. Maar uit cijfers van het GVB blijkt tot nu toe dat vanuit Zuidoost naar verhouding nog de meeste mensen de nachtbussen gebruiken. Dat ze daar dan wel wat meer doen is begrijpelijk maar we hadden toch een soort minimum pakket gewild', zegt De Jong.

Quote

'We hadden een minimumpakket gewild'

marinus de jong rover amsterdam

De verandering van de dienstregeling werd vorige maand besproken tijdens een vergadering van de Vervoerregio Amsterdam. D66 en GroenLinks uitten toen al hun zorgen over het schrappen van de nachtlijnen, juist omdat die ook door mensen die 's nachts werken worden gebruikt. Voorzitter Sharon Dijksma zei toen dat met name ritten naar uitgaansgebieden werden geschrapt.

Aansluitingen

'De hele late en de hele vroege ritten zouden volgens ons in tact moeten blijven en ook de aansluitingen op de late treinen moet je goed regelen. Als je frequenties verlaagd moet je ervoor zorgen dat die aansluitingen wel goed zijn. En niet dat als je moet overstappen van een streekbus op de metro, hij net weg is en je  eindeloos staat te wachten.'

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938