Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Lessen op basisscholen over de luchtkwaliteit in Amsterdam: "Als ik inadem ruik ik de benzinegeur"

26 oktober 2021, 13.23 uur · Aangepast 4 november 2021, 20.02 uur · Door Redactie i.s.m. Gemeente Amsterdam en Bouwinvest

Amsterdam werkt hard aan het verbeteren van de  luchtkwaliteit in de stad. Want luchtvervuiling zie je niet, maar het is er wel. En waar beter te beginnen met informeren dan op school? Tijdens de lessenserie 'luchtvervuiling'  leren kinderen groep 6, 7 en 8 alles over lucht en luchtvervuiling.

AT5

Imke van Moorselaar, adviseur Mileu en Gezondheid bij de GGD, geeft de leerlingen op basisschool De IJsbreker in Amsterdam-Noord les over de luchtkwaliteit in Amsterdam. "Het is belangrijk om het onderwerp luchtkwaliteit te behandelen, omdat toch veel kinderen zich zorgen maken over de luchtkwaliteit in de stad", vertelt van Moorselaar.

Kinderen hebben genoeg vragen over de luchtkwaliteit in Amsterdam volgens van Moorselaar. " Wat doet het met mijn gezondheid? Hoe is dat straks in de toekomst? En voor de gezondheid, zeker die voor kinderen, is het belangrijker dat de lucht schoner wordt."

Quote

"Het is hier wel fris genoeg om te leven, maar ik vind dat het veel frisser moet worden"

leerling

"Amsterdam ruikt viezig. Als ik inadem ruik ik  de benzinegeur", vertelt een meisje in de klas. En ook andere kinderen vinden dat de lucht frisser moet worden in Amsterdam. "Het ruikt hier niet naar berglucht. Het ruikt hier meer naar... auto's." Een andere leerling vult nog aan. "Het is hier wel fris genoeg om te leven, maar ik vind dat de lucht veel frisser moet worden."

Quote

"Door de kinderen veel zelf te laten ervaren en doen blijft het voor hun leuk" 

imke van moorselaar, adviseur milieu en gezondheid bij de ggd

"We houden de les leuk en luchtig door veel proefjes te doen. Zo zit er bijvoorbeeld een proefje in waarin de kinderen zelf smog gaan maken. Door de kinderen veel zelf te laten ervaren en doen blijft het voor hun leuk", legt van Moorselaar uit.

Dat de kinderen goed meedoen blijkt als van Moorselaar begint met de eerste proef. Hij vraagt aan de leerlingen of het water in het glas blijft zitten als hij er een papiertje tegen aandrukt. Gelijk ontstaat er geroezemoes in het klaslokaal. In spanning wachten de kinderen af, en wat blijkt? Het water blijft in het glas zitten. De kinderen schreeuwen van enthousiasme. "Wow. Ik wist het!", roept een enthousiaste leerling.

Quote

"Mensen moeten zelf hun best doen om te helpen tegen de luchtvervuiling"

leerling

En het nut van de les blijkt wel als wij de kinderen naderhand spreken. "Ik zou heel veel fabrieken gaan weghalen. Niet energie door stoomfabrieken, maar energie halen uit de bomen", vertelt een leerling. Een andere jongen voegt hier nog aan toe: "Minder fabrieken, minder auto's, minder vliegtuigen. Mensen moeten zelf hun best doen om te helpen tegen de luchtvervuiling."

De lessenserie ‘Luchtvervuiling’ bestaat uit vier lessen en is bedoeld voor leerlingen van groep 6,7 en 8 van het basisonderwijs. Met het lespakket over luchtvervuiling leren kinderen alles over lucht, luchtvervuiling (fijnstof, roet en smog) en je gezondheid en wat je zelf kunt doen om de lucht schoner te maken. Het is een interactieve lessenserie, met veel proefjes, opdrachten en filmpjes. 

Voor elke school is het lespakket gratis te downloaden. Het is ook mogelijk om (een deel van) de lessenserie (gratis) te laten verzorgen door een gastdocent van Verkeersplein Amsterdam of GGD. Deze docent geeft les 1 en les 4 van het lespakket. De school verzorgt zelf les 2 en 3. 

Kijk voor meer informatie en de mogelijkheden op: ggd.amsterdam.nl/lespakket-luchtvervuiling