Start van hoofdcontent

Stad

nl

Robots verlichten personeelstekort in de horeca: "Mensen hebben pauze en rust nodig, robots niet"

12 juni 2022, 12.35 uur · Aangepast 14 juni 2022, 19.38 uur · Door AT5/NH Amsterdam

Het Chinese restaurant Sea Palace aan het Oosterdok zet robots in vanwege het gebrek aan personeel. Er rijden vier robots rond om het eten naar de gasten te brengen en om af te ruimen. De obers staan wel nog bij de tafels om het eten te serveren.

Sea Palace heeft net als veel andere restaurants een personeelstekort. Maar volgens eigenaar Kaji But gaat het ze goed af door de ondersteuning van het technologische snufje: "Wij lossen het personeelstekort deels op door gebruik te maken van de robots. Zij doen het loopwerk voor ons, van de keuken tot de tafels."

Ook de algemene service moet beter worden door de robots. "Wij hopen dat het personeel juist meer tijd heeft voor de gasten. Ze zijn namelijk minder tijd kwijt aan rondlopen."

De bediening is inmiddels helemaal gewend aan hun digitale collega's. "Het voordeel van het werken met robots is dat ze niet net zoals mensen pauze en rust nodig hebben. De robots kunnen letterlijk de hele dag doorwerken", vertelt een ober.

Toekomst

Volgens Smartrobot Solutions, naar eigen zeggen de grootste leverancier van Nederland, maken in Amsterdam op dit moment vier restaurants gebruik van de robots.

In de keuken heeft Sea Palace het grootste personeelstekort, en dus ziet Kaji ook daar een toekomst voor de robot: "Op dit moment hebben we geen robots in de keuken, maar als deze op korte termijn kunnen komen, zou dat handig zijn en veel problemen oplossen. Voor de schoonmaak zijn robots ook handig: van stofzuigen tot het dweilen van de vloer."

De gasten in het restaurant verbaasden zich toen ze ineens robots zagen rondrijden. "Het is best wel apart. Ik volg de robots de hele tijd met mijn ogen om te kijken wat ze allemaal doen", vertelt iemand. Een andere gast: "Ik vind het wel interessant. Een nieuwe technologie en dat in een restaurant."

Dat de robots de toekomst zijn, is voor Sea Palace wel duidelijk. Eén van de gasten denkt daar anders over: "Het wordt alleen maar onpersoonlijker. Ik vind het leuk omdat het nieuw is, maar als dit echt de tendens wordt, weet ik niet of ik dat heel erg leuk vind."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938