Start van hoofdcontent

Stad

nl

Niet iedereen blij met parkeervrij en groen stuk Herengracht: "Het wordt een soort Blijburg"

15 juni 2022, 07.08 uur · Aangepast 16 juni 2022, 10.18 uur · Door Flip Linssen

Al jaren wordt er aan de kademuren gewerkt op het eerste deel van de Herengracht. Daardoor kunnen er al ruim drie jaar geen auto's meer geparkeerd staan, en als het aan het stadsdeel ligt blijft dat in de toekomst zo. Maar dat wekt niet iedereens enthousiasme, minder parkeerplekken betekent volgens bewoner Thijs ten Raa meer overlast.

AT5

"De afgelopen jaren hebben de bewoners van dit deel van de grachten hun auto's al ergens anders moeten parkeren", zegt Micha Mos van het dagelijks bestuur stadsdeel centrum. Door de verbouwing van de kades is de gracht al een lange tijd parkeervrij geweest.

"Vanuit bewoners kwam de suggestie of dat niet langer kon blijven, daarom heeft het stadsdeel een enquête verstuurd met de vraag of de mensen in de omgeving daar iets voor voelden. We hebben nu het geluk dat de bewoners zelf met dit idee naar ons toe zijn gekomen."

Al eerder, voor het begin van de werkzaamheden, was er een plan om minder parkeerplekken op de Herengracht te krijgen. Van de oorspronkelijk ongeveer zestig plekken zouden er toen volgens het plan nog maar twintig overblijven. Maar nadat uit het onderzoek van de gemeente kwam dat zeventig procent van de betrokkenen alle parkeerplekken weg wilde hebben en de parkeervrije straat beviel, maakte het stadsdeel een nieuw ontwerp waarin geen een parkeerplek meer overbleef. Auto's kunnen stapvoets rijden, maar enkel als doorrijroute.

Quote

"Het wordt een warboel van fietsers, voetgangers en auto's. Dat levert een onveilige situatie op"

Thijs ten raa - bewoner herengracht

Bewoner Thijs ten Raa heeft het gevoel dat de gemeente niet genoeg na heeft gedacht: "Zo wordt het een sluipweg voor mensen die in het centrum moeten zijn. Daarbij vraagt hij zich af of het onderzoek van de gemeente klopt: "De enquête die is opgesteld kon meerdere keren worden ingevuld en was veel te suggestief in de vragen", vindt hij. Hij ziet de problemen nu al toenemen, laat staan als de werkzaamheden straks klaar zijn: "Het is een soort Blijburg van de grachten aan het worden. Er wordt feest gevierd, gedronken en geblowd." Als de parkeerplekken straks ruimte maken voor bomen en plekken om van de grachten te genieten, is hij bang dat dat alleen maar toeneemt.

Micha Mos ziet dit niet gebeuren: "We willen het centrum weer van de bewoners maken, en we willen natuurlijk niet iets lelijks maken zodat het niemand trekt." Volgens hem is dit wat bewoners willen, en als de meerderheid het wil dan is dat een logisch vervolg. "Natuurlijk kan het dat mensen dubbel hebben gestemd, maar na het filteren van de antwoorden kwam er nog steeds een meerderheid uit bij de omwonenden."

Artist impression Herengracht

Naast de overlast, zal ook het parkeren voor de bewoners lastig worden. "Er wordt wel gedacht aan het parkeren op andere plekken in de buurt", zegt Ten Raa. "Maar mijn vrouw is bijvoorbeeld slecht ter been, en dan zijn de garages veel te ver weg." Mos laat weten dat mensen met een invalidevoertuig hun plek behouden: "Voor mensen die dat écht nodig hebben, blijft de mogelijkheid er natuurlijk."

Wat volgens Ten Raa een beter idee zou zijn, is een autoluwe straat in plaats van parkeervrij: "Op die manier kun je reguleren dat mensen die er moeten zijn wel kunnen parkeren, maar dat er verder geen auto's doorheen kunnen."

Nadat bewoners tot eind vorige maand inspraak hebben kunnen leveren, is het nieuwe ontwerp door het stadsdeel gepresenteerd. "Dit kan een begin zijn van de autoluwe grachten", zegt bestuurslid Mos. "Dit kan een voorbeeld zijn voor andere delen van de gracht."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938