Start van hoofdcontent

Stad

nl

Vanaf 2025 met de trein van Amsterdam naar Barcelona: nachttrein stap dichterbij

6 februari 2023, 14.54 uur · Aangepast 6 februari 2023, 17.10 uur · Door Maarten Westerduin & Jelmer Vlot

Vanaf het voorjaar 2025 moet het mogelijk zijn om met een directe treinverbinding van Amsterdam naar Barcelona te reizen. Het plan, ingediend door spoorbedrijf European Sleeper, krijgt steun van de Europese Commissie. 

Amsterdam Centraal

"Het is allemaal nog een beetje papier, maar we zijn er zeker blij mee", zegt Chris Engelsman. Twee jaar geleden richtte hij European Sleeper op, met het idee om meer nachttreinen op de Europese sporen te laten rijden. "Toen we begonnen, waren we als klein bedrijfje nog een roepende in de woestijn", zegt Engelsman.

Maar met de nieuwe Europese toezeggingen is dat aan het veranderen. Om het vervuilende vliegverkeer naar beneden te brengen zijn er meerdere plannen binnen Europa om directe spoorlijnen aan te leggen. Zo moet er vanaf mei 2023 ook een slaaptrein tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn gaan rijden. 

'Beter en sneller'

Deze plannen worden niet gesubsidieerd, maar wel wil de Commissie projecten ondersteunen. In een reactie zegt Eurocommissaris voor Transport Adina Valean dat de vraag naar duurzame mobiliteit toeneemt: "De spoormarkt moet daar veel beter en sneller op reageren."

De toegezegde hulp is vooral bedoeld voor het maken van afspraken tussen de verschillende landen. "Geld is het probleem niet", zegt Engelsman. "Het gaat vooral om doorzettingsvermogen. De spoorwegen zijn nu nog heel erg genationaliseerd. Dat betekent dat er nu bijna geen afstemming is tussen het treinverkeer in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje."

Afstemming

Om ervoor te zorgen dat een nachttrein die aan het eind van de middag in Amsterdam vertrekt, de volgende ochtend in Barcelona aankomt, moet die afstemming er wel zijn, zegt Engelsman.  "We willen in de toekomst niet te maken krijgen met vier verschillende nationale regelingen, maar één internationale dienstregeling die ook commercieel gunstig is."

Het is de bedoeling dat de trein nog diezelfde avond stopt in Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Lille.  's nachts zou het toestel vervolgens in één keer door moeten rijden, om aan het begin van de ochtend in Zuid-Frankrijk te zijn. Een paar uur later moet de trein vervolgens in Barcelona aankomen. "We willen dus wel goede stops hebben", zegt Engelsman, "Als je er veel te lang over doet, kom je nooit op een zinnig tijdstip aan."

Tekort

Volgens Engelsman is het bedrijf de afgelopen twee jaar tegen meer obstakels aangelopen. Zo is er bijvoorbeeld een groot tekort aan rijtuigen. "Veel Europese spoorbedrijven hebben de nachttrein de afgelopen 30 jaar langzaam laten doodbloeden. In die periode is er nauwelijks geïnvesteerd. Dat zie je nu terug, want toestellen die door kunnen voor een nachttrein zijn er bijna niet meer."

Daarom koopt Engelsman nu tweedehands-toestellen op. "Het zijn vooral tweedehandsrijtuigen die grondig gerenoveerd zullen worden. De treinen zijn tussen de 20 en 40 jaar oud, maar we gaan ze helemaal strippen."

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938