Advertentie
Stad
Zo werkt de nieuwe automatische parkeergarage onder de Vijzelgracht
Morgen is het zover: 270 bewoners en ondernemers met een parkeervergunning kunnen dan parkeren in de nieuwe volautomatische parkeergarage onder de Vijzelgracht. AT5 kreeg alvast een rondleiding op een plek waar normaal gesproken geen mens zal komen.
Automobilisten melden zich aan via een schermpje, waar ze hun kenteken en een eigen pincode invoeren. Vervolgens krijgen ze een van de drie lifthuisjes toegewezen. Nadat ze hun auto in zo'n lifthuisje hebben neergezet stappen ze uit en wordt de auto vanzelf naar beneden gebracht en op een plek gezet. Die plek kan na verloop van tijd zelfs automatisch gewisseld worden als dat beter uitkomt. Zo zullen bewoners die hun auto vaker gebruiken een betere plek krijgen.
"Het is echt een bijzonder project", vertelt Alexander Brülle, projectleider bij bouwbedrijf Lödige Industries Group, over de vijf verdiepingen tellende parkeergarage. "Als je hier inkijkt, je bent bovenop het metrostation, onder de straat, de tram rijdt gewoon nog, en aan de achter- en voorkant zitten nog de grachten." Volgens hem is het de grootste automatische parkeergarage in Nederland, die extreem veilig is door maatregelen als een CO2-blussysteem en vele brandmelders en sensoren.
Parkeren in de garage betekent wel dat het een aantal minuten duurt, in het slechtste geval zes minuten, totdat automobilisten weer in hun auto kunnen stappen. Ook zetten sommige Amsterdammers vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het systeem. "Dat is binnen de kortste keren kapot. Of het werkt niet meer", voorspelt een buurtbewoner.
"Een storing kan altijd, maar we hebben altijd de mogelijkheid om in Duitsland erin te kijken"
Brülle is daar minder bang voor. "Een storing kan altijd, maar we hebben de mogelijkheid om bij ons bedrijf in Duitsland in de garage te kijken. We hebben heel veel camera's in dit systeem om te zien wat er is gebeurd. Daardoor kun je ook handmatig iets doen. Maar het systeem is heel veel getest." Ook de gemeente voorziet geen problemen: bij een storing aan één van de lifthuisjes zijn er nog twee andere en er zijn binnen ook meerdere liften.
Zo wordt een auto door het systeem op een parkeerplek neergezet:
In ruil voor de 270 nieuwe parkeerplekken haalt de gemeente 270 plekken op straat weg. De garage heeft ongeveer 20 miljoen euro gekost, circa 74.000 euro per ondergrondse parkeerplek dus. Stephan van Tilburg, technisch projectmanager van de gemeente, vindt het dat bedrag waard. "Ik vind het een toegevoegde waarde voor de stad en buurt. Je moet ook vooral kijken wat het oplevert voor de buurtbewoners."
Morgen gaat de garage open.
💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938!