Start van hoofdcontent

Stad

nl

Gemeente grijpt in op Prins Hendrikkade na dodelijk ongeval

29 september 2023, 07.00 uur · Aangepast 2 oktober 2023, 10.21 uur · Door Jesler Bos

Naar aanleiding van het dodelijk ongeluk op het kruispunt van de Prins Hendrikkade afgelopen maandag, heeft werkgroep Blackspots onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid. Op korte termijn zullen er nu drie maatregelen genomen worden. 

AT5

De plek wordt niet gedefinieerd als blackspot, omdat het ongeluk van afgelopen maandag, waarbij een 71-jarige fietser om het leven kwam, het eerste ongeluk is op dit punt. De gemeente Amsterdam registreert een kruispunt pas als blackspot bij drie ongevallen per drie jaar", vertelt een woordvoerder.

Toch is er wel onderzoek gedaan door een werkgroep op het kruispunt. Een team van de gemeente, politie en het GVB voeren zo'n schouw altijd uit na een ongeval met ernstig letsel of dodelijk afloop. Dat heeft dit keer geleid tot een aantal maatregelen op korte termijn. Zo wordt de opstelruimte voor fietsers vergroot door de blokken op te schuiven. Ook het verkeerslicht dat achter de blokken staat aan de noordzijde van de Prins Hendrikkade wordt afgedekt. Dat staat nu nog aan en kan suggereren dat je als fietser toch door mag fietsen. Daarnaast wordt enkele bebording aangepast.

Onveilig gevoel

Jaap Molenaar vindt al langer dat er maatregelen genomen moeten worden bij het kruispunt. Al meer dan een jaar stuurt hij meldingen over de onveilige situaties die hij ziet gebeuren naar de gemeente. Hij wijst naar het opstelvak waar fietsers staan. Volgens hem is dat te klein waardoor veel fietsers op de weg die uit de IJtunnel komt, terechtkomen. "Dan kan je kiezen door rood rijden of op het vak komen waar auto's uit de tunnel komen. Nu staan er vier maar met meer heb je echt een probleem", aldus Molenaar. 

De blokken staan er als maatregel voor een blackspot een eindje verderop op de Prins Hendrikkade. Dat punt kreeg wel die definitie na een ongeluk in 2022. Om te voorkomen dat fietsers doorfietsen naar dat onveilige punt worden fietsers door de blokken gedwongen over te steken bij het kruispunt. "Om meer ruimte voor de fietsers te creëren worden de blokken nu dus een stuk naar achteren geplaatst. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0651190938