Start van hoofdcontent

Metropool

nl

Een directe verbinding naar Brussel en een nachttrein naar Amsterdam; NS presenteert plannen 2025

8 februari 2024, 13.16 uur · Aangepast 13 februari 2024, 16.34 uur · Door Metropool

RPO

Een directe treinverbinding tussen Lelystad en Brussel, met een tussenstop in Almere. Dat wil de NS mogelijk maken in de dienstregeling van volgend jaar. Bovendien moeten er flink meer treinen gaan rijden in Flevoland, zo blijkt uit de NS-plannen.

De rechtstreekse verbinding vanuit Lelystad gaat naast Brussel ook naar Antwerpen. De verbinding ontstaat omdat Lelystad en Almere in 2025 worden aangesloten op de hogesnelheidslijn.

De trein moet elk uur gaan rijden van maandag tot en met zaterdag tot 20.00 uur. De aansluiting zorgt er ook voor dat reizigers sneller in Rotterdam en Breda zijn.

Elk kwartier een trein

Ook is de NS volgend jaar van plan om dagelijks elk kwartier een sprinter tussen Almere en Weesp te laten rijden. Nu is dat alleen nog op werkdagen in de spits.

Daarnaast is de intentie om meer intercity's te laten rijden op het traject Lelystad, via Almere naar Schiphol. Nu is dat alleen van maandag tot en met donderdag in de spits, in 2025 is dat maandag tot en met zaterdag elk kwartier tot ongeveer 20.00 uur. Door deze verandering gaan er ook meer intercity's stoppen op Almere Buiten.

Verder wil de NS volgend jaar een paar extra ritten van sprinters in de avonduren tussen Lelystad en Zwolle. Het gaat niet om alle ritten die bij de start van de huidige dienstregeling nog geschrapt werden.

Extra late treinen

In de plannen wil de NS ook treinen later laten rijden. Zo moet op vrijdag- en zaterdagavond een speciale late trein (00.51) gaan rijden van Almere naar Utrecht. Die sluit aan bij het nachtnet.

De laatste intercity van Amsterdam Centraal naar Almere vertrekt op vrijdag- en zaterdagavond een half uur later dan de huidige dienstregeling, namelijk om 00.38 uur. De laatste sprinter van Zwolle naar Lelystad vertrekt in 2025 ook een half uur later (00.37).

Wel moeten reizigers vanuit Flevoland, die richting Leiden of Den Haag reizen, overstappen. De rechtstreekse trein komt in de plannen te vervallen. De intercity's die nu vanuit Groningen en Leeuwarden komen, rijden dan richting Schiphol Airport. De reist duurt daardoor ongeveer 10 minuten langer.

Nachttrein naar Amsterdam

Daarnaast wil de NS ook een nachttrein laten rijden tussen Almere en Amsterdam. Dat doet de NS op verzoek van de gemeente Almere. De trein gaat alleen rijden als de gemeente instemt en gaat meebetalen. De trein zou moeten gaan rijden in de nacht van vrijdag op zaterdag en in de nacht van zaterdag op zondag.

De NS geeft ook aan dat die nachttrein ook vanuit Lelystad Centrum zou kunnen vertrekken, maar die optie moet nog worden besproken met de twee gemeenten.

Nog geen 180 km per uur

Op de Hanzelijn kan in de nieuwe dienstregeling nog geen 180 kilometer per uur gereden worden. Dat kan nog niet, omdat er nog niet genoeg geschikte treinen beschikbaar zijn die met die snelheid over het spoor kunnen. De dienstregeling moet ingaan op 15 december 2024.