Cultuur

Dit is het nieuwe logo van het Rijksmuseum

22 augustus 2012, 16.02 uur · Aangepast 9 april 2013, 15.13 uur

Het Rijksmuseum heeft in de aanloop naar de heropening in april een nieuwe huisstijl.

Het museum beschikt sinds woensdag over een nieuw, strak logo, een nieuw kleurenpalet en een nieuw ontworpen lettertype. De nieuwe letter, 'Rijksmuseum' genoemd, is speciaal voor het museum ontwikkeld.

De Nederlandse grafisch ontwerpster Irma Boom (1960) is verantwoordelijk voor de nieuwe huisstijl. Haar werk wordt tentoongesteld en verzameld door onder meer het Museum of Modern Art (MoMA) in New York en het Centre Pompidou in Parijs.

De spatie tussen 'Rijks' en 'museum' in het logo bracht Irma Boom, de ontwerpster, bewust aan vanwege de koosnaam van het museum. 'Iedereen noemt het liefkozend het Rijks.'

Over de nieuwe huisstijl zegt Boom: 'Mijn uitgangspunt is dat het Rijksmuseum een nationaal museum is met een internationale uitstraling. Het ontwerp is helder, krachtig en plaatst het museum in deze tijd.' Het vorige logo, ontworpen door Studio Dumbar, gebruikte het Rijks 32 jaar.

Het Stedelijk Museum presenteerde onlangs ook al een nieuwe huisstijl in de aanloop naar de heropening op 23 september. Daar was niet iedereen blij mee.