Stad

NL
V

'Markt rondvaartboten openstellen'

17 oktober 2012, 11.27 uur · Aangepast 18 oktober 2012, 12.09 uur

Het roer moet om in de grachten. Iedereen die commercieel passagiers in de grachten wil vervoeren, zou een exploitatievergunning moeten kunnen krijgen.

Bestaande rederijen zouden hun vaste steigers in de binnenstad moeten opgeven. Dat adviseerde SEO Economisch Onderzoek woensdag aan de gemeente. Het bedrijf onderzocht in opdracht van het stadsbestuur hoe het passagiersvervoer in de grachten beter geregeld kan worden.

Momenteel geeft de gemeente een beperkt aantal vergunningen uit, terwijl daar een enorme vraag naar is. Volgens de onderzoekers leidt dit tot omvangrijk illegaal passagiersvervoer. Het gaat naar schatting om 100 tot 300 vaartuigen. Dit leidt ook tot oneerlijke concurrentie met rederijen met een vergunning, die aan allerlei regels moeten voldoen.

De onderzoekers adviseren de gemeente aan iedereen een vergunning te verstrekken die aan de eisen voldoet en voldoende openbare op- en afsteigers te realiseren. Die steigers in de binnenstad zouden dan niet meer door plezierboten gebruikt kunnen worden. De ligplaatsen moeten aan de rand van de stad komen waar het minder druk is, aldus het advies.

Er zijn nu in de grachten meer dan 100 rondvaart- en lijndienstboten, ruim 130 bemande en onbemande verhuurboten (sloepen, salonboten, gondels en watertaxi's) en 100 waterfietsen. Op de markt voor rondvaartboten zijn vier grote spelers actief, die samen 100 procent van de markt in handen hebben.

Volgens onderzoeker Barbara Baarsma is passagiersvervoer op het water erg belangrijk voor de stad. 'De grachten zijn zeer aantrekkelijk voor toeristen. Je ziet de stad het best vanaf het water. Daarom moet het passagiersvervoer voor elk wat wils gaan bieden, aantrekkelijk en veilig zijn en moeten de grachten schoon zijn.'