Start van hoofdcontent

Stad

nl

Driekwart reizigers denkt in toekomst vaker te moeten overstappen

1 januari 1900, 00.19 uur · Aangepast 14 december 2016, 00.27 uur

Driekwart van de reizigers in het openbaar vervoer verwacht vaker te moeten overstappen als over anderhalf jaar het nieuwe vervoersplan van het GVB wordt ingevoerd. Dat blijkt uit een enquête onder 4400 reizigers uitgevoerd door de Stadsregio. Dinsdagavond sprak de politiek voor de laatste keer over het nieuwe plan, waarna er donderdag een definitieve beslissing over wordt genomen.

ls in 2018 dan daadwerkelijk de Noord/Zuidlijn gaat rijden verandert ook het vertrouwde Amsterdamse tramnetwerk. Nu nog als een soort spinnenweb fijnmazig door de stad, wordt er overgestapt naar het zogeheten visgraat-model. Dat betekent echter vaker overstappen, niet alleen voor Amsterdammers maar ook voor de regio. Zo zullen bussen uit Purmerend niet meer door de IJtunnel naar het busstation gaan bij Centraal Station, maar moeten reizigers overstappen bij station Noord.

Lees ook: Protestfilm van tramliefhebber: 'GVB, don't kill my trams'

'Die mensen zullen daar dus een overstap moeten maken. Er is natuurlijk een klein deel van de mensen die sowieso op de Noord/Zuidlijn moeten zijn, omdat ze bijvoorbeeld naar de Zuidas moeten. Maar het leeuwendeel van de mensen moet op het Centraal Station opnieuw uitstappen en heeft dan per saldo gewoon een extra overstap gemaakt', legt Tom de Jong van D66 Purmerend uit.

Liever minder overstappen
Uit de enquête blijkt dat driekwart van de reizigers verwacht vaker te moeten overstappen. In dezelfde enquête geven ze juist aan veel liever minder te willen overstappen. Snelheid is veel minder van belang.

'Ik denk dat dat heel erg verschilt, dat geldt voor sommige reizigers zeker en voor anderen ook weer niet. Sommige reizigers vinden die snelheid wel echt van belang', aldus Zeeger Ernsting van GroenLinks. Jan Bert Vroege (D66): 'We gaan van honderd miljoen naar dertig miljoen euro per jaar. Dus er wordt zestig procent bezuinigd. Als er zo erg wordt bezuinigd, dan moet je ergens gaan snijden.'

Stadsregio beslist
Uiteindelijk wordt de definitieve beslissing genomen door het bestuur van de Stadsregio, met als voorzitter verkeerswethouder Litjens. Donderdag volgt de uitslag, maar iedereen gaat ervan uit dat het vertrouwde spinnenweb daadwerkelijk wordt ingeruild voor de visgraat.