Politiek

NL
V

Regels ontbreken voor deelfietsbedrijven: 'Het is het Wilde Westen'

23 juli 2017, 12.02 uur · Aangepast 28 juli 2017, 15.48 uur · Foto: AT5/Mark Hulstein

Wel of geen ketting, HUB's, een maximum aantal fietsen per rek: aanbieders van deelfietsen in de openbare ruimte van de stad houden er hun eigen regels op na. Simpelweg omdat de gemeente geen regels of een systeem met vergunningen heeft. Maar aan regels en vergunningen voor deelfietsen in de openbare ruimte wordt wel gewerkt, bevestigt de gemeente.

De laatste maanden lijkt een wildgroei te ontstaan van deelfietsen. Waar het in andere Europese steden zoals Kopenhagen en Antwerpen de normaalse zaak van de wereld is, is het voor Amsterdam een betrekkelijk nieuw fenomeen. Via een app haal je een van de fietsen van het slot, je rijdt ermee naartoe waar je wilt en laat hem daar weer staan.

Lees ook: Vanaf deze week duizend deelfietsen te gebruiken in Amsterdam

Volle rekken
Superhandig, maar het heeft ook nadelen. Soms bezetten de fietsen in kluitjes de fietsenrekken. Amsterdammers moeten hun eigen fiets dan maar op de stoep zetten. En de gemeente kan daar eigenlijk niks tegen doen. Het Amsterdamse FlickBike hanteert daarom een maximum van twee fietsen per rek. 'We maken ons ook zorgen over de openbare ruimte. We vragen daarom mensen die meer dan twee fietsen van ons in een rek te zien, gelijk te bellen.' Er stapt dan iemand in een busje en gaat richting de plek van de melding om de fietsen te verplaatsen.

Het Amsterdamse bedrijf werkt ook pro-actief. 'Iedere ochtend kijken we voor 7.00 uur wat de spreiding is via het GPS-systeem in de fietsen. We kijken hoeveel er waar staan. Staan er te veel op één plek dan gaan we daar meteen op af', legt FlickBike-oprichter Vikenti Kumanikin uit.

Lees ook: Ruim 1000 gebruikers in vier dagen, maar ook al vier leenfietsen in depot

Acht fietsen per rek
Het Deense Donkey Republic is sinds april actief in de stad. Ze hebben vierhonderd fietsen 'losgelaten'. Het bedrijf opereert vanuit Kopenhagen en werkt direct samen met hun Amsterdamse partner Yellow Bike. Ze nemen het iets ruimer met de aantallen. 'We laten niet meer dan zes of acht fietsen toe per rek.' Maar met acht Donkey-fietsen en twee FlickBikes zit een Amsterdams fietsenrek in een woonwijk zo vol. Bij Donkey snappen ze de klachten uit de stad ook wel. Ze zeggen zelfs bereid te zijn te betalen voor plekken, mocht dat worden overwogen.

'Niet wenselijk'
De gemeente erkent de overlast ook en is niet blij met de fietsenbezetting in de openbare ruimte. 'Dat deze fietsen beslag leggen op de schaarse openbare ruimte vinden we als gemeente niet wenselijk. Dat willen we reguleren en we zijn de komende tijd ook met partijen zoals FlickBike hierover in gesprek. Of deze concepten voor onze stad kansen bieden zijn we aan het onderzoeken.' Op welke termijn er regels komen is niet bekend.

Lees ook: Centrum neemt maatregelen tegen buiten stallen huurfietsen

Contact met gemeente
Zowel Donkey Republic als FlickBike hebben contact met de gemeente. 'We hebben geen formele samenwerking, maar er is vaak contact', zegt Kumanikin van FlickBike. Daarnaast doet de gemeente volgens Kumanikin een zogenaamde marktconsulatie: er komt een analyse naar de voors en tegens van de deelfietsbedrijven.

Wilde Westen
Volgens een woordvoerder van Donkey Republic is het duidelijk merkbaar dat er geen regels zijn in de stad. 'Het is het Wilde Westen. En "free floaters" (share-bedrijven) als FlickBike verspreiden hun fietsen over de hele stad.' Donkey werkt met 185 zogenaamde HUB's: vaste plekken die het bedrijf zelf aanwijst waar je de fietsen kunt achterlaten. Te drukke plekken worden gemeden door het bedrijf; zo zijn er in de binnenstad geen HUB's.

Lees ook: Fietsverhuurders woedend over deelfietsen: 'Oneerlijke concurrentie'

'Zelfde regels als verhuurders'
Volgens FlickBike-oprichter Vikenti Kumanikin wordt zijn bedrijf vaak op één hoop gegooid met alle fietsdeel-bedrijven. Ze proberen de Amsterdammers met klachten tegemoet te komen. 'Adere partijen verpesten het voor ons. Sommige bedrijven plaatsen soms wel tot twintig fietsen in de rekken.' Kumanikin heeft wel suggesties om de fietsvervuiling te verminderen. 'Trek de regels voor reguliere verhuurbedrijven door naar de deelbedrijven: maximaal twee fietsen per rek.'

Lees ook: Ondernemers moeten fietsen binnen houden: 'Stadsdeelvoorzitter wil stad leegvegen'

Tot er nieuwe regels zijn, kijkt de gemeente wat het kan doen met de huidige regels. 'Er wordt momenteel onderzocht wat we kunnen doen op basis van de huidige regelgeving.'