GVB: Uitval op lijn 51 zal komende winter niet verbeteren

Reizigers van lijn 51 gaan een winter met flinke uitval van ritten tegemoet. Het percentage uitgevallen ritten op de versleten lijn ligt de laatste vijf jaar al boven de norm die het GVB zelf stelt, maar niet eerder vielen er zoveel ritten uit als in 2018. Volgens het GVB zal het er tot maart, wanneer de lijn definitief stopt met rijden in Amstelveen, niet beter op worden.

Uit nieuwe cijfers die het GVB nu naar buiten brengt, blijkt dat lijn 51 al jaren onder de maat presteert. Het GVB houdt een interne norm aan van 1,5 procent uitgevallen ritten. De laatste vijf jaar bleek die norm ieder jaar te worden overschreden, met als piek het huidige jaar waarbij gemiddeld ruim vijf procent van de ritten uitviel.

Tekst gaat door onder afbeelding

Rituitval lijn 51

Kijkend naar de rituitvallen op een wekelijkse basis, dan blijkt dat er dit jaar maar één week was waarin het aantal uitgevallen ritten onder die norm van 1,5 procent lag. Alle andere weken lagen de percentages ver daarboven, met uitschieters van 9 en 10 procent. Begin september bereikte het GVB een dieptepunt met een percentage uitgevallen ritten van maar liefst 11,9 procent.

Lees ook: Metroreizigers moeten voorlopig rekening houden met rituitval: 'We zitten krap in ons jasje'

De boosdoener is vooral het versleten materieel. Vanaf 2016 is te zien dat het materieel op de lijn het steeds vaker begeeft. 'Daar balen we ontzettend van', zegt GVB-woordvoerder Rob Hageman. 'Helaas moeten we concluderen dat het de komende maanden niet echt veel beter wordt dan dit. We hebben te maken met ouder materieel en onvoorspelbare uitval. Het is geen mooi verhaal.'

Tekst gaat door onder afbeelding

Rituitval lijn 51

Te weinig geïnvesteerd
De problemen zijn ontstaan doordat er al jaren amper in de lijn is geïnvesteerd. In 2012 werd besloten om de lijn in zijn geheel op te knappen. De aankoop van nieuwe wagons werd daarom uitgesteld, omdat de lijn toch op de schop ging. De verbouwing van de sterk verouderde lijn gaat zo'n 136 miljoen euro kosten en gaat in maart van start. Begin 2021 moet het monsterproject klaar zijn. Het in de tussentijd inzetten van metrostellen van andere lijnen is niet mogelijk, omdat die geen pantograaf hebben.

Lees ook: Amstelveen is vele verstoringen sneltram zat: 'Amstelveen moet hoger op prioriteitenlijst'

De vervoerder heeft de Vervoerregio en de wethouders van Amsterdam en Amstelveen toegezegd dat het de lijn tot die tijd in bedrijf zal houden. Toch blijkt dat met de stellen van zo'n twintig jaar oud geen makkelijke opgave. Het GVB heeft een speciale storingsploeg ingezet die in het geval van technische problemen direct worden opgeroepen, zodat een kapot metrostel een paar uur later weer kan worden ingezet.

Lees ook: Problemen lijn 51 pas in 2020 verholpen: 'Ze willen toch mensen uit de auto hebben?'

'Excuses op zijn plaats'
Dat lijkt echter niet genoeg. 'Reizigers uit Amstelveen zijn terecht ontevreden hierover. Eigenlijk al heel lang. Excuses zijn op zijn plaats', aldus Hageman. Het GVB hoopt dat de problemen na maart afnemen. De lijn rijdt dan tussen Centraal Station en Isolatorweg, waarbij het niet meer nodig is om op station Zuid over te schakelen op de bovenleiding. Overigens waarschuwt Hageman dat dan niet alle problemen zijn opgelost. 'Het blijft oud materieel dat alleen maar ouder wordt.'

Reizigers in Amstelveen zijn vanaf maart aangewezen op tramlijn 5 en de vervangende buslijn 55, die dan elke vijf tot zes minuten tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid pendelt.