Geheim topoverleg met Rutte over uitbreiding metronetwerk

De regering en de burgemeesters van de vier grootste steden voeren in het geheim overleg over grootschalige uitbreiding van het openbaar vervoer in de Randstad. En dan met name de lastige financiering ervan. Mark Rutte neemt hoogstpersoonlijk de regie in handen.

Dat meldt NRC Next vanochtend. Er zijn grote plannen voor het ov-netwerk in de Randstad. Er is de wens om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol, maar ook een plan voor een nieuwe metroverbinding aan de westkant van de stad. Die laatste is nodig vanwege de komst van de wijk Haven-Stad en zou 1,5 miljard euro kosten.

Lees ook: Pleidooi topman Schiphol voor doortrekken Noord/Zuidlijn

Andere grote steden hebben ook behoefte aan nieuwe grote ov-projecten. Utrecht wil bijvoorbeeld een ondergrondse metrolijn en Rotterdam een extra brug over de Maas. Dat kost allemaal heel veel geld. Meer dan de gemeenten en het Rijk zelf kunnen ophoesten. Daarom wordt er gezocht naar financiering van private partijen, zoals pensioensfondsen.

Topoverleg
NRC Next schrijft dat er volgende week een overleg is van van de 'informele overleglijn G4-kabinet'. Het idee is dat dit overleg vier keer per jaar plaatsvindt. Behalve Rutte schuiven minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken), de burgemeesters en wethouders aan. Het idee is om plannen te ontwikkelen die verder reiken dat het huidige regeerakkoord.

Lees ook: Stad denkt aan forse uitbreiding metronetwerk bij aanleg Haven-Stad: metroring en Zaan-IJ-lijn

Het Rijk gaat gemeenten helpen met het vinden van private investeerders, maar kijkt ook of wet- en regelgeving aangepast kan worden. Ook zouden de invoering van rekeningrijden en andere belastingen mogelijkheden kunnen zijn om de ov-projecten te financieren.