Start van hoofdcontent

Stad

NL
V

Nieuwe boetes voor taxidienst RMC, maar ritten wel vaker op tijd

22 februari 2019, 16.09 uur · Aangepast 22 februari 2019, 16.52 uur

In de tweede helft van afgelopen jaar is er wat verbetering te zien bij taxibedrijf RMC. Er waren meer ritten op tijd. Maar nog steeds wordt de norm niet gehaald. En ook bij bijvoorbeeld het callcenter zijn de prestaties ondermaats. RMC verzorgt taxivervoer voor ouderen in de stad.

De taxidienst ontving afgelopen jaar meerdere boetes van de gemeente omdat ze niet voldeden aan een punctualiteitseis. Volgens die eis moeten 93 procent van de ritten op tijd zijn. Bij RMC was dit het hele jaar niet het geval.

Lees ook: Nieuwe boete voor RMC: punctualiteit verder onderuit

Nieuwe boetes
Eerder werd al bekend dat wethouder Dijksma RMC in de eerste twee kwartalen van het jaar boetes heeft opgelegd voor het niet halen van de punctualiteitseis. In het derde kwartaal heeft het bedrijf opnieuw een boete gekregen van de wethouder. Dit keer met dwingende afspraken over waar het geld van de boete voor gebruikt moet worden. Dijksma wil dat de boete ten goede komt aan de reizigers. Het geld moet worden ingezet om de punctualiteit te verbeteren en dienstverlening.

Lees ook: Wethouder: 'RMC moet sneller handelen als ze het werk niet aankunnen'

Verbetering punctualiteit
In het vierde kwartaal voldeed de vervoerder opnieuw niet aan de eisen, maar er kwam geen boete. Volgens de gemeente was er sprake van een 'significante verbetering'. In november steeg de punctualiteit namelijk naar 91,32 procent en in december naar 92,11 procent. In de maanden daarvoor lag de punctualiteit nog rond de 89 procent. 

Lees ook: Gemeente beboet oudernvervoerder RMC voor ondermaatse prestaties

Problemen bij callcenter
Bij het callcenter van RMC zijn nog steeds problemen. Vorig jaar kreeg het taxibedrijf ook boetes vanwege de ondermaatse prestaties van het callcenter. Maar ondanks dat RMC verbetering beloofde en een externe partij inhuurde, bleven de prestaties van het callcenter 'ernstig achterblijven'. Hierdoor kreeg de vervoerder in het derde en vierde kwartaal weer een boete. Deze bedraagt 1 procent van de omzet voor alle maanden dat de norm niet werd gehaald. Ook voor deze boetes is bepaald dat ze ten goede moeten komen aan de dienstverlening en bereikbaarheid.

Lees ook: Sharon Dijksma wil voorlopig door met RMC: 'Overstappen naar andere vervoerder kost paar jaar'

Elektrisch rijden
Het bedrijf Transvision neemt ook een deel van het ouderenvervoer op haar rekening. Zij verzorgen het 'kamer tot kamer-vervoer' voor mensen met een beperking. Zij behaalden over het hele jaar de norm van 93 procent. De belofte van Transvision om 95 procent van het aantal kilometers elektrisch te rijden is het bedrijf niet gelukt. Dit heeft ze een boete opgeleverd van 150.000 euro. Ook RMC kreeg eenzelfde boete. Er is nu bij hen een stijgende lijn te zien in het aantal elektrische kilometers.

Uren wachten
RMC, een Rotterdamse vervoerder, verzorgt sinds midden 2017 het aanvullend vervoer in Amsterdam. Het taxivervoer is bedoeld voor ouderen of mensen met een beperking. Het vervoersbedrijf nam die taak over van Connexxion. Maar de overname verliep allesbehalve vlekkeloos. De overdracht van taken ging chaotisch, waardoor uiteindelijk de ouderen en beperkten de klos waren. AT5 maakte vorig jaar verschillende verhalen over service die te wensen overliet en ouderen die soms uren moesten wachten op een taxi.