Start van hoofdcontent

Politiek

NL
V

Piet Heintunnel niet veilig genoeg: per 1 mei dicht voor vrachtverkeer

28 maart 2019, 10.16 uur · Aangepast 28 maart 2019, 17.49 uur

De Piet Heintunnel gaat per 1 mei dicht voor al het vrachtverkeer. Dat heeft verkeerswethouder Sharon Dijksma laten weten in de commissie Mobiliteit.

De tunnel voldoet niet aan de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw) die in 2006 in werking is getreden en in 2013 is gewijzigd. Daarna is gemeenten tot 1 mei 2019 de tijd gegeven om alle tunnels aan deze nieuwe eisen te laten voldoen. 

Lees ook: Tweede Coentunnel moet op de schop om 'brandwerendheid'

Bij de Piet Heintunnel is dit nog niet het geval. De tunnel zou eigenlijk dus geheel gesloten moeten worden. Omdat het een belangrijke verkeersader is in de stad is het college echter op zoek gegaan naar een gedoogconstructie waarbij de tunnel niet geheel dicht hoeft, maar er toch sprake is van een veilige situatie. 

Lees ook: Brandveiligheid Michiel de Ruijtertunnel niet in orde, ook andere tunnels onderzocht

Daarop is nu besloten om de tunnel per 1 mei te sluiten voor al het vrachtverkeer. Ondertussen is het programmateam Metro en Tram (MET) gestart met de voorbereiding van de aanbesteding van de renovatie van de Piet Heintunnel zelf. De start van deze aanbesteding staat gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar.

Lees ook: Renovatie Piet Heintunnel onderschat: werkzaamheden gaan langer duren

De tunnel zorgt al langer voor kopzorgen bij het stadsbestuur. In 2017 werd al bekend dat de werkzaamheden aan de tunnen veel langer zouden gaan duren en bovendien veel duurder uit zouden gaan vallen. De kosten bleken toen twee keer hoger te zijn dan eerst was begroot. 

Vanmiddag wordt de raad uitgebreider ingelicht over het besluit middels een brief van de wethouder. Naast de Piet Heintunnel wordt ook aan andere tunnels gewerkt binnen het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam. Dit programma moet in 2025 afgerond zijn en gaat ruim 46 miljoen euro kosten.